Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Vloggeři. V pokojíčcích točí klipy na YouTube. A jsou z nich milionáři

Média

  6:00
PRAHA - Internetem hýbe nový trend. Generace dospívajících lidí vyměnila studijní nebo pracovní kariéru za YouTube. Díky natáčení krátkých videí ve svých pokojíčcích, které sdílejí s celým světem, se teď stali celebritami. V mnoha případech jim úspěch na sociální síti přinesl nejen velkou sledovanost, ale také miliony na účtě.

PewDiePie slaví na YouTube velký úspěch. Jeho videa mu vydělávají čtyři miliony dolarů ročně. foto: YouTube/PewDiePie (printscreen)

Píšící blogeři už tolik netáhnou. Na internetu je čím dál častějí nahrazují vloggeři (zkratka vznikla ze slov video a blogger - pozn. red.). Ti na internetu slaví obrovský úspěch. Jejich videa sledují pravidelně miliony diváků po celém světě.

ČTĚTE TAKÉ:

Mnozí se jimi nechávají inspirovat, jiní je bezmezně obdivují, další nad jejich bláznivými nápady kroutí hlavou. Najdou se i ale i takoví, kteří jejich práci vytrvale kritizují. Na každý pád, z vloggerů se stávají bohaté celebrity. „Není tajemstvím, že se na Youtube dají vydělat velké peníze,“ říká jeden z nejúspěšnějších vloggerů s pseudonymem PewDiePie, též přezdívaný Král Youtube. Jeho kanál odebírá více než 28 milionů internetových uživatelů.

Každý rok vydělá přes 4 miliony dolarů. Pro něj je ale úspěch stále velkým překvapením. „Nikdy by mě nenapadlo, že mě bude sledovat třeba jen 28 lidí,“ diví se ve videu čtyřiadvacetiletý Švéd. Natáčet začal před pěti lety. Kvůli YouTube dokonce přerušil studium na univerzitě. Jeho risk mu ale vyšel: videa natáčená v angličtině rychle získala na popularitě.

Kamera a Youtube nestačí

Mohlo by se zdát, že k úspěchu stačí dobrá kamera, účet na Youtube a charisma. Tak jednoduché to není. Aby člověk získal velké množství fanoušků, jeho videa musí být především zábavná a na technicky výborné úrovni. Recept na úspěch ale neexistuje. Neznají ho ani sami vloggeři. Jedno ale jisté je: kdo natáčí v angličtině, má na Youtube nespornou výhodu.

ČTĚTE TAKÉ:

A s jakými videy youtubeři přichází? Ženy se nejčastěji věnují líčení a módě, připravují také návody, jak si doma něco vyrobit. Často ve videiích mluví i o svých zkušenostech. Muži dávají přednost spíše zábavným videím a soutěžím s kamarády. Úspěšný švédský vlogger PieDiePie však přišel s úplně novou disciplinou - online komentováním videoher. Podobný formát „kopírují“ i čeští youtubeři. Čím dál oblíbenější je také natáčení videodeníků, díky nimž může divák vidět, co všechno jeho oblíbený youtuber během dne dělal. Taková reality show je pro diváky zvlášť lákavá.

Malý český rybníček

Také v Česku se v posledních letech vytvořila YouTube komunita. Ta je ale oproti té zahraniční o dost menší. Čeští youtubeři natáčení videí berou jen jako koníček či jako možnost malého přivýdělku. Většina českých vloggerů se totiž videy na YouTube neuživí.

To potvrzuje i jedna z nejúspěšnějších českých beauty vloggerek Petra Vančurová, která vystupuje pod přezdívkou PetraLovelyHair. „My jsme malý rybníček. Ten trh tu zkrátka není tak velký, aby se tím člověk uživil, třeba jako v Americe,“ říká. Vančurová vidí rozdíl mezi českou a zahraniční scénou také v publiku. „Publikum v Česku je, řekla bych, méně tolerantní než za hranicemi,“ dodává s tím, že místní trh je „vlastně dost konzervativní“.

V Česku zájem o vlogy přesto stále stoupá. Po vzoru úspěšných vloggerů vznikají nové a nové YouTube kanály. „Myslím si, že se ten trend bude pořád rozšiřovat. Lidi to teď zajímá pomalu více než seriály a pořady v televizi. A to hlavně proto, že je to reálné,“ říká vloggerka. Pro začínající youtubery je však situace nelehká. Porazit konkurenci je totiž čím dál těžší.