Porota Fipresci sdružující filmové kritiky a novináře ocenila na letošním karlovarském festivalu snímek Spoluautor režiséra Martina Donovana, který zde měl světovou premiéru a o ocenění usiluje také v hlavní festivalové soutěži. Filmové kritiky nejvíce zaujalo nápadité ztvárnění příběhu o setkání dvou lidí, kteří si jen zdánlivě nemají co říci.
Čtěte také: |
Ekumenická porota vybrala jako nejlepší film Neviditelná německého režiséra Christiana Schwochowa. A to proto, že poukazuje na problematickou situaci, kdy se dobré úmysly mohou člověku stát překážkou v hledání sebe sama.
V tomto případě se jedná o dramatický příběh mladé herečky nucené čelit temným stránkám své povahy ve snaze získat divadelní roli. Ekumenická porota udělila i Zvláštní uznání snímku kanadského režiséra Ivana Grbovice s názvem Romeo 11.
Porota Mezinárodní federace filmových klubů FICC uděluje na MFF Cenu Dona Quijota. Letos ji získal společný snímek slovenských a českých filmařů od režiséra Martina Šulíka Cigán.
A to za nestereotypní přístup k důležitému sociálnímu tématu současné Evropy, o kterém se příliš nemluví. FICC udělila rovněž Zvláštní uznání, získala ho německá režisérka Ziska Reimannová za film Lollipop Monster.
Cena Europa Cinemas Label, kterou uděluje síť kin Europa Cinemas v Evropě, je orientována na snímky evropského původu, jež byly na filmovém festivalu uvedeny v premiéře. Také v jejím případě zvítězil Šulíkův Cigán. Porotci ho považují za působivý a autentický portrét těžkého života romské komunity a ukazuje početné překážky stojící v cestě mladým, kteří se snaží z tohoto světa osvobodit. Cigán je letos rovněž zařazen v hlavní soutěži.
Porota sítě provozovatelů asijských kin Netpac udělila svou cenu pro nejlepší asijský film uváděný v Karlových Varech filmu natočenému v koprodukci Turecka a Bosny a Hercegoviny, který režíroval Nuri Bilge Ceylan. Snímek Tenkrát v Anatolii bodoval za obrazové mistrovství při poznávání pochybností a temnoty lidské duše.
Poprvé na karlovarském festivalu byla v nestatutární části udělena cena Fedeora od evropských a středomořských filmových kritiků. Ti si vybírali nejzajímavější snímek ze sekce Na Východ od Západu. Nejvíce je přitom zaujala chorvatská režisérka Željka Suková a její film Marijiny.