Předpis počítá s vydáváním plaket, které by platily po celém území Česka. Většina aut zaregistrovaných před rokem 1997 by na ně ale neměla nárok.
ČTĚTE TAKÉ: |
Plakety budou dokladovat příslušnost vozidla ke konkrétní emisní kategorii. Umožní vjezd do jakékoli obce, která na svém území nízkoemisní zónu vyhlásí.
Zájem o zavedení emisní zóny projevilo podle deníku Mladá fronta Dnes lázeňské město Klimkovice, v Praze možnost vytyčení zón posuzuje zvláštní pracovní skupina. Novinku po vzoru Německa zavedli do českého práva zákonodárci schválením novely zákona o ovzduší. Nařízení vlády pravidla dané zákonem upřesňuje. Po schválení nařízení budou moct obce vlastním nařízením stanovit, které emisní kategorie budou moct na jejich území vjíždět.
Zóny budou jen v oblastech se znečištěným ovzduším
Zóny budou moct být podle zákona jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Budou je moct zřizovat i radnice lázeňských měst.
Plaketa bude stát 150 korun, polovina výnosu z jejího prodeje půjde do obecních kas, druhá polovina bude sloužit na pokrytí výroby známek, kterou bude zajišťovat Státní fond životního prostředí. "Do budoucna se počítá se zakotvením kompatibilnosti českého a německého systému nízkoemisních zón a vzájemného uznávání emisních plaket," uvádí nařízení.
Auta budou rozdělena do čtyř pásem podle stáří
Podle stáří a emisních kategorií budou auta rozdělena do čtyř pásem, přičemž nejstarším s nejvyššími emisemi - zaregistrovaným před rokem 1997 - plakety vydávány nebudou, bude tak pro ně platit v obcích se zónami zákaz vjezdu. Kategorie dva až čtyři budou odstupňovány podle emisí.
Odlišovat je bude barva - červená pro druhou kategorii, žlutá pro třetí a zelená pro čtvrtou. Platnost plaket bude neomezená. Aby nešlo plaketu přenášet, bude na ní zaznamenána registrační značka vozidla. Obce a další distributoři povedou evidenci vydaných plaket.
Rozdělení automobilů do emisních kategorií se má lišit podle toho, zda jde o vozidla se vznětovými, či zážehovými motory. Přísnější podmínky přitom budou platit pro vznětové motory, především s ohledem na emise jemného prachu, které patří k neproblematičtějším znečišťujícím látkám ve vztahu k překračování imisních limitů.
Elektromobily, hybridní auta nebo vozy používající jako palivo bioplyn a bioetanol budou mít automaticky nárok na zelenou plaketu. Motorky zaregistrované před rokem 1993 budou spadat do první kategorie, mladší automaticky do čtvrté.