Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Vymění nádraží za R 43?

Česko

  9:06
BRNO - Bude to brněnský politický obchod desetiletí? Ve hře je poloha brněnského hlavního nádraží a trasa rychlostní komunikace R 43. A s nimi i osud současné radniční koalice a plnění volebních slibů.

Model nového brněnského nádraží, jak si ho představuje brněnská radniční koalice. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

ODS, která stojí v opozici, trvá na verzích, jež naplánovala v době, kdy stála v čele radnice. Nádraží v odsunuté poloze a R 43 přes Bystrc.

„Chápu, že strany, které před volbami z opozice křičely, že dají projektům jinou podobu, nyní na radnici poznávají, že sliby nemohou splnit. Že nic není tak jednoznačné, jak tvrdili,“ říká předseda brněnských zastupitelů ODS Leo Venclík.

Podle něj tak zejména zelení a sdružení Brno 2006 hledají, jak dodržet alespoň část slibů. „Už se i ke mně doneslo, že zaznívá myšlenka o jakési toleranci odsunutého nádraží výměnou za odsun R 43 z území města,“ řekl LN.

Stejné zvěsti potvrzují i zástupci dalších stran. Konkrétní být nechtějí, ale rovnice je prý jasná: Když už radniční koalice neprosadí kvůli odporu lidovců a očekávanému nesouhlasu ČSSD stavbu nádraží u Nových sadů, musí alespoň „vymístit“ z Brna silnici R 43.

„Slyšel jsem, že se o podobné dohodě mluví, ale jen z druhé ruky. Na žádném jednání koalice se to neřešilo a my s takovým obchodem nesouhlasíme,“ tvrdí náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených.

Také zástupci lidovců připouštějí, že o „směně“ vědí, ale jen neoficiálně. „Slyšel jsem, že se to povídá, v koalici ani nikde jinde jsme však zatím nic takového neprojednávali,“ řekl včera i předseda brněnské KDU-ČSL Jan Holík.

„Osobně bych to považoval za handl, který by být neměl. Takové projekty jsou přece o věcnosti,“ míní Holík. Lidovci podle Holíka dál podporují nádraží v odsunuté poloze. „Není pravda, že by analýza dala jednoznačnou podporu tomu nebo onomu řešení,“ prohlásil Holík.

Primátor Roman Onderka (ČSSD) podobnou dohodu předem razantně odmítl. „Ty investice navíc nejsou jen věcí města, nádraží staví Správa železniční dopravní cesty, poloha R 43 je i věcí kraje,“ dodal. „Žádný takový obchod jsem neuzavřel ani neuzavřu,“ slíbil.

Že by se v případě nesouladu mohla rozpadnout radniční koalice ČSSD, lidovců, zelených a sdružení Brno 2006 Jiřího Zlatušky, zatím nikdo neříká. „Já bych takový obchod nedělal, neměli bychom se snažit pod záminkou jakýchkoliv obchodů dělat jizvy do města, které ani generace v budoucnosti nebudou schopny zacelit,“ prohlásil včera radní Jiří Zlatuška. Jeho klub zastupitelů Brno 2006 se sice ještě nesešel, aby vydal oficiální stanovisko, ale Zlatuška nepochybuje, že analýza na podpoře přisunuté polohy nic nemění. Odmítá i vedení R 43 přes Bystrc.

Zastupitelé KSČM podle svého předsedy Pavla Březy názor nemění. „Naše strana podporuje polohu nádraží podle územního plánu, tedy v odsunuté poloze. Trasu R 43 chceme prověřit, vnímáme argumenty,“ řekl.

Podle politologů je spojování témat rizikem. „Spojit tyhle dvě záležitosti až příliš zavání politickým handlem,“ míní Libor Kopeček z Masarykovy univerzity. Do komunálních voleb je sice ještě daleko, ale za rok jsou volby krajské. A železniční uzel i R 43 budou i jejich tématem. „Proto si nedovedu představit, že by do toho někteří politici šli, je to příliš riskantní,“ řekl.

Autoři: