Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

VOKÁČ: Wartburg a Škoda. Octavia má litrový tříválec. Svět se už zbláznil?

Názory

  10:50
Vzpomínky majitelů novodobých škodovek na motory s objemem jeden litr nebo s počtem tří válců nejsou zrovna příliš veselé. Mnozí tak teď mohou vnímat příchod litrového tříválce do oficiální nabídky motorů pro Škodu Octavia jako nerozumný krok.

Škoda Octavia Scout třetí generace.

Na malé motory si většinou pamatují majitelé modelů Fabia. Litrák se objevil v první generaci v cenově dostupném a všemožně osekaném modelu Fabia Junior. Jeho anemický litrový čtyřválec o výkonu 37 kW nedovedl ani s relativně lehkou fabií zázraky, jak poznamenal kolega, „tohle jelo snad jen z kopce“. A tříválce, to je dlouholetá písnička v podobě motorů 1.2 HTP, přezdívaných „houby to pojede“ (byť ve výrazně peprnější variantě). On to vlastně nebyl špatný motor, jen často v praxi sloužil špatným účelům. Namísto klidného městského provozu a dojíždění do práce z vesnice do nejbližšího města měl tento agregát své místo ve služebních vozech cesťáků, kteří s ním trhali rychlostní rekordy na českých dálnicích. A na to byl samozřejmě slabý a pořádně žíznivý.

Jenže moderní přeplňované motory, to je zcela jiná káva. Ano, jsou citlivé na jízdní styl, takže kdo jezdí s hodně těžkou nohou, tabulkovým hodnotám se nepřiblíží. Ale výkon 85 kW a točivý moment 200 Nm slibují příjemnou dynamiku. Tříválcový litrák má na papíře více elánu než čtyřválec 1.2 TSI, který pod kapotou octavie nahrazuje. A to je moc příjemný motor, který navíc i svou spotřebou dovede při rozumném stylu jízdy konkurovat moderním dieselům. Litrák pod kapotou octavie tak bude spíše psychickou překážkou než praktickým průšvihem. Tedy alespoň co se spotřeby a jízdní dynamiky týče – o jeho spolehlivosti v praxi samozřejmě zatím nic moc nevíme, i když už se nějakou dobu montuje i do jiných vozů koncernu.