15. ledna 2012 7:37, aktualizováno 16. 1 22:42 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Za potopení může asi
kapitánova 'frajeřina'

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Díra i s kusem skály. Obrovská prasklina ve výletní lodi Costa Concordia.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Díra i s kusem skály. Obrovská prasklina ve výletní lodi Costa Concordia. | foto: APČTK
ŘÍM Záchranáři našli ve ztroskotané italské lodi Costa Concordia další mrtvé tělo. Počet obětí pátečního neštěstí u italského ostrova Giglio tak stoupl už na šest. Mrtvý měl oblečenou vestu a potápěči jej našli v zatopeném prostoru na druhém můstku.

Vinu na ztroskotání nese pravděpodobně kapitán Frabcesco Schettino plavidla, které najelo na mělčinu u břehů ostrova Giglio v pátek pozdě večer. Kapitán je také obviněn, že opustil potápějící se plavidlo ještě v pátek v noci, zatímco evakuace cestujících končila až v sobotu kolem šesté hodiny ranní.

Fotogalerie:

Podívejte se na fotografie z havárie luxusní lodi

Costa Concordia při pohledu z města.

Pokud bude kapitán usvědčen z několikanásobného zabití, ze zavinění nehody a z předčasného opuštění plavidla, hrozí mu 12 let vězení.

Kapitán se hájí, tvrdí, že nepochybil. "Tam, kde jsme pluli, neměli být žádné útesy," řekl Schettino.

ČTĚTE VÍCE:

Italská média také spekulují o tom, že nehoda mohla být důsledkem riskantního manévru, při kterém se výletní lodě přiblíží k ostrůvku Giglio a pozdraví jeho obyvatele rozsvícenými světly a sirénami.

Potápěče ohrožují předměty a špína

Potápěče ve vraku stále více ohrožují nejrůznější předměty ve vodě i špína, která drasticky omezuje viditelnost. Plovoucí objekty se mohou zamotat potápěčům do přístrojů, proto se velení záchranářů poradí, jak dlouho bude ještě možné bezpečně pokračovat v pátrání pod vodou. Potápěči při vstupu do lodi upevňují lano, které se za nimi odvíjí a pomáhá jim najít cestu zpět.

Podle některých svědků skutečně Costa Concordia prováděla tento manévr zvaný inchino, tedy vzdání pocty. Nejde ale o pravidelnou praxi a lodi vždy plují v bezpečné vzdálenosti, uvedl starosta Giglia. Na každý pád ale řada svědků i pobřežní hlídka tvrdí, že Costa Concordia byla příliš blízko pobřeží Giglia.

Také společnost Costa, která loď provozovala, v neděli večer uvedla, že se kapitán pravděpodobně dopustil "chybného úsudku", když se příliš přiblížil ke břehu a po nehodě nedodržel evakuační procedury. Během dne přitom firma ještě obhajovala 45minutovou prodlevu mezi nárazem na útes a zahájením evakuace.

V neděli našli záchranáři u kuchyně vedle restaurace dva starší muže ještě v záchranných vestách. "Potápěči jim museli svléknout vesty, aby je mohli vytáhnout ven," řekl kapitán pobřežní hlídky Francesco Paolillo. Podle potápěče Angela Scarpy jde bezpochyby o turisty. "Museli jsme rozbít skleněný strop restaurace, abychom se tam mohli dostat," řekl Scarpa.

Stále hledáme těla, řekl záchranář

Záchranáři zatím neoznámili národnost nalezených obětí. U předcházejících tří již byla totožnost určena - jsou to dva francouzští turisté a peruánský člen posádky. Stále je ale ještě pohřešováno 29 lidí. Na lodi je kolem 1500 kajut a potápěči pokračovali v jejich prohledávání celou noc.

Italští záchranáři prohledávají ztroskotanou výletní loď Concordia

Pročesávání kajut připomíná hledání v malém městě, které je ovšem nakloněné, z větší části potmě a částečně pod vodou. "Stále hledáme těla..., ale také doufáme, že někdo mohl zůstat naživu ve vzduchové kapse," řekl italské televizi Sky TG24 další kapitán pobřežní hlídky Cosimo Nicastro.

ČTĚTE VÍCE:

V noci ze soboty na neděli zachytili signál jihokorejských novomanželů, kteří na lodi trávili svatební cestu. Nalezli je v jejich kajutě v dobrém stavu a vyvedli je na svobodu. V neděli časně ráno také po několikahodinovém úsilí zachránili italského člena posádky, který se zlomenou nohou uvízl na třetí palubě.

"Nikdy jsem neztratil naději, že budu zachráněn. Byla to noční můra trvající 36 hodin," řekl zachráněný Manrico Gianpetroni novinářům.

Luxusní výletní loď Concordia ztroskotala u italského pobřeží.

Luxusní výletní loď Concordia ztroskotala u italského pobřeží.

Zatímco v sobotu se postrádalo ještě asi 40 lidí, nyní jejich počet úřady snížily na 29. Někteří ze zachráněných se stále hlásí úřadům.

Například dva Japonci po záchraně z potopené lodi nastoupili do autobusu a odjeli do Říma, kde pokračovali v dovolené.

Luxusní výletní loď Costa Concordia se potopila v pátek večer u západního italského pobřeží, u ostrova Giglio. Loď narazila na útes, v boku se při nárazu vytvořila nejméně padesátimetrová trhlina a plavidlo se začalo převracet.


Palubní lístek si podle agentury AFP koupil i jeden Čech, české ministrestvo zahraničí ale o něm nemá žádné zprávy. Podle mluvčího českého ministerstva zahraničí Víta Koláře ale na seznamu, které má ministerstvo k dispozici, Češi nejsou.

Nejhorší lodní nehody za posledních 100 let

  • 15. dubna 1912: Na své první plavbě se potopila loď Titanic, která v Atlantiku narazila do ledovce. Z 2200 lidí na palubě plavidla, které bylo označováno za nepotopitelné, jich 1523 zemřelo.
  • 29. května 1914: Loď The Empress of Ireland s 1057 cestujícími a 420 členy posádky se na kanadské řece svatého Vavřince srazila s norským nákladním plavidlem. Při nehodě zahynulo 1012 lidí.

  • 19. října 1955: V Černém moři vybuchla a následně se potopila loď Novorossijsk, vlajková loď sovětské černomořské flotily. Při neštěstí zemřelo 609 členů posádky.

  • 22. dubna 1980: Filipínský trajekt Don Juan se na cestě z Manily srazil s nákladní lodí, zemřelo přinejmenším 1000 lidí.

  • 20. prosince 1987: Nejhorší civilní lodní nehoda se odehrála na Filipínách, kdy se srazil trajekt Dona Paz s nákladní lodí Vector. Při havárii zahynulo 4375 pasažérů na trajektu a 11 ze 13 členů posádky nákladního plavidla.

  • 28. září 1994: Potopení lodi Estonia se stalo nejhorší evropskou poválečnou lodní havárií. Trajekt ztroskotal cestou z Tallinnu do Stockholmu a na při havárii zemřelo 852 lidí.

  • 3. února 2006: Loď Al-Salam Bocaccio 98 plující ze Saúdské Arábie do Egypta se potopila poté, co na palubě s auty vypukl požár. Ze 1414 lidí na palubě jich nehodu přežilo jen 388.

  • 21. června 2008: Filipínská loď Princess of the Stars se potopila poté, co ji zasáhl tajfun. Přežilo pouze 52 z 825 lidí na palubě.

Na souši pasažéři nacházeli útočiště ve školách, hotelích a v kostele na ostrůvku Giglio. Cestující zcela přečíslili 1500 obyvatel Giglia a starosta ostrova Sergio Ortelli vyzval vvšechny, aby otevřeli své domy cestujícím z lodi. Ti odtud byli pak převáženi do přístavu Porto Santo Stefano na pevnině.

Lidovky.cz, ČTK
  • 16Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz