27. září 2016 6:14 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Ženy nakupují emotivně, muži s
rozumem, říká designérka Mikešová

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Jana Mikešová navrhuje svetry, šaty, kabáty, čepice, šály či náhrdelníky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jana Mikešová navrhuje svetry, šaty, kabáty, čepice, šály či náhrdelníky. | foto: Olivie Dvořáková
Jak moc ovlivňuje technika zpracování, barvy či materiál rozhodování při nakupování A jak nakupují muži a ženy? V rozhovoru pro Lidovky.cz jsme se zeptali designérky Jany Pešatové Mikešové. Ta se totiž jako jedna z mála mladých designérek může pochlubit tím, že umí tradiční řemeslo. Její ateliér MIK se specializuje na kolekce z vlny. Tu si sama i několik desítek hodin přede.

Lidovky.cz: Ve svých kolekcích a práci se věnujete především pletenině. Proč a jak jste se k tomu dostala?
K pletení jsem se dostala vlastně až na vysoké škole, kde jsem si vybrala téma textilní tradice, a jelikož jsem chodila na Střední uměleckou školu, která se zaměřovala na textilní řemesla, tak jsem k tomu měla vždycky vztah. Ve škole jsme vyšívali, paličkovali, ale v tomto oboru jsme se k pletení vlastně nedostali. Proto jsem si pletení chtěla doplnit, protože to nabízí nové možnosti.

Lidovky.cz: Sama si vlnu zpracováváte a předete. To už dnes není zas až tak běžné. Tušíte, kolik lidí se tomuto řemeslu v Česku věnuje? Popřípadě kolik Vašich spolužáků ze školy se tím živí, tedy jak velká je „úmrtnost“?
To je těžká otázka. Kolik lidí se tomuto řemeslu v Česku věnuje opravdu nevím, ale myslím si, že to je spíše starší generace. Ani nevím, že by někdo ze spolužáků předl.

Lidovky.cz: Kolik času předením a zpracováním strávíte?
Ruční zpracování vlny je v podstatě samo o sobě cyklus. Vlna nám projde několikrát pod rukama. Zpracováváme ji od rouna až po hotový výrobek. Doba zpracování se tak špatně určuje, většinou zpracováváme vlnu najednou a to může trvat až desítky hodin.

Lidovky.cz: Používáte vlnu od českých výrobců a proč?
Vlnu od českých výrobců vesměs nepoužívám. Příze nebo čistá vlna je většinou z Austrálie, Španělska nebo Peru. Ovce, které se chovají v Česku, nejsou vhodné na vlnu, mají ji hrubší – tím pádem i kousavější, takže ve výsledku model není na nošení tak komfortní jako např. merino vlna.

Vlněné šály jsou hřejivé

Lidovky.cz: Uživí vás práce na vlastních kolekcích, nebo vás oslovují i lidé se specifickými přáními a zakázkami?
Každý rok děláme svoje modelové kolekce, ale samozřejmě přijímáme i zakázky, kde se snažíme zákazníkovi vyjít vstříc, ale zároveň myslíme na podstatu naší značky.

Lidovky.cz: Vaše oblečení se objevilo i ve filmu, můžete přiblížit, o co šlo?
Jednou se naše kolekce objevila v takovém „fashion videu“. Jednalo se o taneční video promítané v rámci projektu ON/OFF, který byl součástí London Fashion Weeku. Jinak věci půjčujeme na různá focení nebo do reklam.

Lidovky.cz: Dokázala byste popsat, jaký je rozdíl mezi tím, když pro sebe nakupují ženy a když pro ně nakupují jejich drahé polovičky?
Určitě. Ženy často kupují emotivně, to rozhodnutí je v rámci okamžiku. Mají na ten výrobek jiné priority než muži. U žen rozhoduje barva, střih, jak jí to sluší a možná také cena. Muž kupuje více rozumem a u něho zase hraje roli materiál, technické zpracování, možná přidaná hodnota a zřejmě komfort. Cena ani tak ne.

Lidovky.cz: Jak zákazníci vnímají barvy? Barevné věci jsou líbivé, ale tuším, že většina zákazníků nejraději sáhne po univerzální černé, bílé či šedé. Je možné zákazníka i „přemluvit“, ať vyzkouší i něco jiného, než pro co si přišel?
Ano, tyto tóny barev jsou oblíbené a je to v podstatě základ šatníku. Člověk si je může vzít na jakoukoli příležitost. Párkrát se mi stalo, že zákazník přišel pro nějakou takovouto univerzální barvu a odešel s výraznější barvou, u které neměl tušení, že by mu seděla. Nicméně je to hodně individuální. Barvy se mění i podle nálady, ne vždycky máte chuť obléknout se výrazně nebo naopak.

Lidovky.cz: Váš manžel je malíř, dokážete se navzájem při práci ovlivnit? Inspiroval vás někdy jeho obraz k tomu, abyste nějaký prvek či motiv zanesla do své kolekce?
Konkrétní motiv nebo obraz jsem ještě nepoužila, každopádně si myslím, že se inspirujeme a ovlivňujeme každý den. Jinak mi David pomáhá s grafickou úpravou, mimo jiné mi udělal například logo.

Vlnu zpracováváme od rouna až po hotový výrobek. Doba zpracování se tak špatně určuje, většinou zpracováváme vlnu najednou a to může trvat až desítky hodin.
Ruční zpracování vlny je v podstatě samo o sobě cyklus.

Lidovky.cz: Studovala jste i na UMPRUM, ale nakonec školu nedokončila, proč?
Během studia jsem zjistila, že mám trochu jiný pohled na věc. Vždy mě bavila spíše praxe, což se bohužel neslučovalo se systémem a přístupem školy.

Lidovky.cz: Vaším specifickým materiálem je vlna. Co ale sama nejraději nosíte a proč?
Oblečení, které navrhuji pro MIK, se snažím dělat tak, aby splňovalo takové parametry, které bych sama očekávala a nosila. Jedná se hlavně o komfort, kvalitní materiály a detaily.

Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz