Nový bič na prodejce padělků. Módní značky už nebudou bezmocné, zní přelomový verdikt |
„Cenu výrobku ovlivňuje řada nákladů. Právní ochrana se v ceně výrobků odráží spíše minimálně, náklady jsou spíše spojené s udržováním brandu jako takového,“ říká advokátka Barbora Donathová. „Do ceny značkového zboží se promítají i náklady na bezpečnost a složení materiálů nebo standardy ochrany životního prostředí. Což se bohužel v případě padělků a neznačkového zboží tvrdit nedá,“ dodává Donathová, spoluzakladatelka Ústavu práva módního průmyslu. Jeho prostřednictvím čeští právníci přibližují návrhářům a designérům otázky registrace ochranných známek, smluvní vztahy s výrobci a dodavateli nebo financování podnikání.
Marketing především
Velkou část ceny tvoří i náklady na tvorbu a propagaci příběhu obklopujícího značku. Roli hraje i způsob prodeje, individuální přístup a zkrátka zážitek, který si zákazníci z návštěvy obchodu odnesou. „Padělatelé oproti tomu nenesou žádné náklady na tvorbu vlastního návrhu, řemeslné zpracování a s tím spojené know-how, vývoj, marketing a reklamu. Padělky obvykle vyrábějí z levných materiálů v rozvojových zemích s využitím síly pracovníků, kteří nejsou dostatečně ohodnoceni a pracují v nelidských podmínkách. Nezřídka se využívá i dětská pracovní síla,“ upozorňuje Zuzana Šimonovská, zakladatelka Ústavu práva módního průmyslu.
Tato slova potvrzuje i Lenka Štěpánková, manažerka marketingu české oděvní značky Blažek..