Sobota 25. května 2024, svátek má Viola
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Pět nových tramvajových tras pro Prahu. Kde se vyplatí a kde jsou zbytečné?

Ekonomika

  16:29
PRAHA - Pražské čtvrti Libuš i Komořany dostaly minulý týden politický příslib, že nové tramvajové trasy do těchto míst budou pro hlavní město prioritou. V provozu by mohly být už za dva roky. Nejsou to ale jediné koleje, které by měly v Praze v příštích letech přibýt.

Tramvaje v Praze - ilustrační foto. foto:  Radek Cihla, MAFRA

Na mapě Prahy je minimálně pět úseků, kde připadá v úvahu stavba nových tramvajových tratí. Lidovky.cz požádaly dopravního experta Jana Spoustu z Centra dopravního výzkumu o jeho pohled na to, jak moc je vznik těchto tras reálný.

Sídliště Modřany – Novodvorská

Současný stav: Do dvou až tří let by se mohl začít stavět úsek mezi Sídlištěm Modřany a ulicí Novodvorská. Pokračování do stanice Libuš by následovalo až po dokončení stejnojmenné stanice metra. Právě tam by měla tramvaj konečnou.

Spousta: Jednalo by se o prodloužení zhruba o dvě zastávky. Pro místní lidi by toto nové spojení určitě smysl mělo. Vilová čtvrť za Novodvorskou, ve východním směru, není dopravně příliš dobře obsloužená. Autobusy tam jezdí v dost špatných intervalech na to, že jde o Prahu a také vzhledem k hustotě zástavby (ne obyvatel).

ČTĚTE TAKÉ:

Protažení trasy k ulici Novodvorská může být poměrně reálné, protože stavba by neměla narážet na přílišný odpor místních obyvatel, kteří by přišli o parkovací místa nebo by jim tramvaje hlučely pod okny. Nejsem si jen jistý, zda by projekt kvůli přírodnímu území ve směru na jih od trati – Modřanské rokli - nemohl narazit na ekologická posouzení. Ale tramvajová trať by se v těch místech měla bez problémů vejít.

Nádraží Modřany - Komořany

Současný stav: Dnešní trať do Modřan odbočuje ze zastávky Nádraží Modřany dále k tamnímu sídlišti. Koleje by mohly vést od nádraží rovně, směrem do Komořan. Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) tuto trasu označil minulý týden za jednu z priorit.

Spousta: V bývalém modřanském cukrovaru vzniká nová zástavba, proto by prodloužení tramvaje tímto směrem asi smysl mělo. Otázkou samozřejmě je, kolik nových domů se tam postaví a jak vzroste počet obyvatel.

Divoká Šárka - Dědinská

Současný stav: Tramvajová trať nyní končí ve stanici Divoká Šárka, nedaleko přírodní rezervace. Pokračovat by mohla dále po Evropské směrem ven z Prahy. Záměr už získal kladné stanovisko EIA posuzující vliv stavby na životní prostředí. Proti současnému řešení je však vedení Městské části Praha 6 a někteří obyvatelé Dědiny.

Tramvaje v Praze.

Spousta: Chápu místní občany, kteří nechtějí přijít o parkování a obávají se zvýšeného hluku. Bydlím ve Vršovicích, a i když tam byla trať zrekonstruovaná, tak mi subjektivně připadá, že je tam více hluku než před opravou. Lidé z Prahy 6, kterým se to hodí, cestují tramvají až do centra. Ale větší část z nich přestupuje z autobusu na Evropské na první možnou stanici metra. Mobilitě občanů by tedy prodloužení na Dědinu asi moc nepomohlo. Navíc tramvaj má narušovanou pravidelnost v tom, že projíždí centrem, kdežto autobusy nemívají tyto problémy tak velké.

Sídliště Barrandov – Slivenec - Holyně

Současný stav: Trať nyní končí smyčkou u konečné Sídliště Barrandov. Pokračování do Holyně a Slivence už má vydané územní rozhodnutí. Zpracovává se dokumentace pro stavební povolení a s realizací stavby se počítá v letech 2017 – 2018.

Spousta: Pokud trať nenarazí na nějaké extrémní požadavky majitelů pozemků, tak by tam záměr neměl mít větší problémy. Trať povede mimo nějakou složitou zástavbu, přes pole, což by nemělo vadit z hlediska ochrany krajiny.

Nádraží Podbaba – Suchdol

Současný stav: Zatím nemá oporu v územním plánu, takže není naplněna základní podmínka pro její realizaci. O projekt se ale živě zajímá radnice Městské části Praha 6.

Spousta: Tam je po dopravě obrovská poptávka v době, kdy začíná a končí vyučování na tamní České zemědělské univerzitě. Ale mimo tento čas, se nic neděje ani v dopravě. Místním obyvatelům by se toto spojení určitě líbilo, ale novou tramvajovou trať by nenaplnili. Byla by na místě analýza, kolik by stála a co by přinesla.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...