Úterý 28. května 2024, svátek má Vilém
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nebezpečný, ale krásný Dakar. Do dun vyrazí i jezdec s Downovým syndromem

Sport

  10:25
LIMA/PRAHA - Úvodní etapou v pondělí začíná 41. ročník Rallye Dakar. Trať vede pouze v Peru a většinou v písečných dunách.

Česká posádka Martin Kolomý, Rostislav Plný a Jiří Stross s kamionem značky Tatra přijíždí 6. ledna 2019 v Limě na startovní rampu 41. ročníku Rallye Dakar. foto: ČTK

Lopraisova červená Tatra 815 ve zlatých dunách. To je pro českého fanouška patrně ten nejikoničtější obrázek z Rallye Dakar. Letos budou momentky ze slavného závodu podobné, hned 70 procent trati totiž povede pískem. Dakar hlásí návrat ke kořenům.

Na cestě za beduínem. Stav na našich silnicích je tragický, horší je jen Afrika, míní dakarský jezdec Macík

Extra porce dun, do nichž se těší třeba i Martin Prokop, jeden z favoritů prestižní soutěže automobilů, ale není nejpřetřásanějším tématem. Rallye Dakar se vůbec poprvé pojede v Jižní Americe v jediné zemi. Zatímco loni vedla legendární soutěž i přes Bolívii a Argentinu, nyní zůstalo Peru jako hostitelská země osamoceno.

Důvod? Finance. Zemím se zkrátka zapojení do Dakaru nevyplatí, Bolívie a Argentina odpadly, Chile se nechtělo po pauze vrátit (návrat odřeklo na poslední chvíli). A nelichotivě vycházela finanční studie také pro Peru. Jenže pobřežní stát investoval do infrastruktury tolik, že se nakonec s pořádající organizací A.S.O. dohodl. Protentokrát. Příští rok už může být vše jinak, A.S.O. dokonce zvažuje návrat Dakaru zpět do Afriky.

Česká posádka Martin Prokop, Jan Tománek sjíždí ze startovní rampy 41. ročníku Rallye Dakar.

„Zamýšlet se nad jinými lokacemi je pro nás nutnost, protože nemůžeme dál doplácet na rozhodnutí, která nemůžeme ovlivnit,“ tvrdí ředitel tradiční rallye Etienne Lavigne. „Už několik měsíců budujeme kontakty v zemích jako Alžírsko, Angola a Namibie. Podnikli jsme několik cest do Alžírska, setkali jsme se s politickými lídry a víme, že je tam vůle Rallye Dakar uspořádat.“

Více závodění, méně přejezdů

To je zatím hudba budoucnosti, byť blízké. Současnost vypadá následovně. Dakar, který začíná i končí v peruánské metropoli Limě, má deset etap, sedm písečných, jednu maratonskou dvoudenní. Pojede se přes 5500 kilometrů, z toho téměř 3000 v rámci rychlostních zkoušek. Jinak řečeno, odpadají dlouhé spojovací etapy. Chvíle, kdy se jede konstantní rychlostí a jsou úmorné a vyčerpávající. Místo toho fanoušci uvidí více čirého závodění.

Náročnost prestižního závodu bude tak velká, že závodníci, kteří odpadnou první týden a následně splní určité podmínky, se budou moci druhý týden do písečného očistce vrátit a utkat v samostatné kvalifikaci mezi sebou.

NOMÁDI: Francouzka s Tatrou z Dakaru. Po letech oprav vyrazí do Jižní Ameriky

V poušti je nesmírně náročná navigace, chybí viditelné body. „Navigace v písku je vždy obtížná. Dakar bude určitě asi také pomalejší, protože v písku se nejede tak rychle jako na pistách,“ tvrdí Aleš Loprais, který si myslí na sošku beduína za vítězství mezi kamiony. Se svou tatrou pojmenovanou Queen 69 by rád navázal na někdejší úspěchy svého strýce.

Kromě Prokopa a Lopraise odstartuje dalších 24 Čechů, loni jich bylo o deset více. I tak se jedná o pátou nejpočetnější výpravu. Česko se navíc řadí po bok Francie a Argentiny, když obsazují všechny kategorie.

Poprvé s Downovým syndromem

Pod drobnohledem tuzemského fanouška budou také zahraniční hvězdy. Jednou z největších je Katařan Násir Al Attíja, dvojnásobný vítěz Dakaru v automobilech (a zároveň vynikající střelec, vždyť před šesti lety vybojoval na olympiádě ve skeetu bronz). „Bude to velmi speciální ročník, deset dní budeme jenom v jedné zemi a téměř 80 procent povede v písečných dunách, což nebude pro nikoho nic jednoduchého. Potřebujete mít zkušenosti a ty my máme. Organizátoři tvrdí, že to zase bude opravdový Dakar,“ těší se na 41. ročník populárního závodu.

TEST: Hymer Car Yellowstone - rychlý běžec na dlouhé tratě s rafinovaným hrbem na střeše

Tituly obhajuje další ikona Španěl Carlos Sainz, v nabité kategorii automobilů nechybí ani Francouzi Stefan Peterhanzel se Sébastienem Loebem, devítinásobným mistrem světa v rallye.

Dakar nebude jen o jejich příbězích, ještě silnější napíše pětadvacetiletý Peruánec Lucas Barron. Ten se stane vůbec prvním závodníkem s Downovým syndromem na startu Dakaru. Pojede společně se svým otcem Jacquesem na bugině. „Naším cílem je dojet do cíle,“ říká. Možná to zní skromně, jenže písečný Dakar bude drsnou zkouškou i pro nejzkušenější matadory, natož pro obdivuhodného zelenáče s handicapem.