„Boeing má nadále plnou důvěru v bezpečnost 737 MAX. Ale po konzultaci s americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA), americkým Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB) a leteckými úřady a zákazníky z celého světa se Boeing rozhodl, z přemíry opatrnosti a snahy znovu přesvědčit leteckou veřejnost o bezpečnosti stroje, doporučit FAA dočasně odstavit z provozu celosvětovou letku 371 letadel 737 MAX,“ uvedl Boeing v prohlášení.
Boeing 737 MAX je čtvrtou generací úzkotrupého letounu Boeing 737 a vedle typu MAX 8, který se ve službě etiopské společnosti Ethiopian Airlines v neděli zřítil, zahrnuje typy MAX 7, MAX 9, MAX 10 a MAX 200.
Plošný zákaz pro boeingy je dramatický. Je to také byznys a politika, říká letecký expert |
Po nedělní nehodě, při které zahynulo všech 157 lidí na palubě, postupně letecké společnosti i státy vyloučily stroje MAX 8 i jiné typy této generace z provozu. Jako poslední tak učinily Spojené státy s Panamou.
Nucené odstavení zřejmě Boeing přijde na miliardy dolarů. Podle CNN dokáže společnost ztrátu ustát, neboť jen v loňském roce vykázala zisk 10,6 miliardy dolarů (240 miliard dolarů).
Černé skříňky z havarovaného boeingu pošle Etiopie do Francie, na analýzu nemá kapacitu |
Lze očekávat, že největší podíl v nákladech na odstávku provozu bude odškodnění leteckých společností. Již ve středu se ozvaly aerolinky Norwegian Airlines s tím, že účet za nemožnost provozovat svých 18 letadel 737 MAX pošlou společnosti Boeing.
Není to poprvé, co společnost Boeing odstavila všechny své provozované letouny z provozu. V roce 2013 stejné rozhodnutí učinila v případě strojů 787 Dreamliner. Reagovala tím na problémy s bateriemi, které se mohly vznítit. V té době bylo v provozu asi 50 těchto letadel a Boeing tvrdil, že kvůli tomu měl jen minimální škody. Zatímco společnost tehdy hledala řešení problému, další letouny nadále vyráběla.
První výsledky by mohly být 24 hodin po stažení dat
Z Etiopie ve čtvrtek odletěla do Paříže skupina expertů, aby tam k analýze předala takzvané černé skříňky z letadla, které spadlo v neděli u Addis Abeby.
Jediný podezřelý boeing na letecké mapě Evropy. Prázdný se vracel do Česka |
Skříňky s technickými údaji a s hlasovým záznamem z kabiny se našly na místě nedělního pádu. Jsou sice poškozené, ale očekává se, že poskytnou informace, které okolnosti neštěstí objasní. První výsledky by mohly být do 24 hodin po stažení dat.
Společnost Ethiopian Airlines chtěla původně skříňky nechat analyzovat v Německu, ale Spolkový úřad pro vyšetřování leteckých nehod (BFU) je odmítl přijmout s tím, že nemá na tento typ letadla potřebné vybavení. Analýzu tedy provede francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA).