„Toto (Boeing 737 MAX 8) je nový typ letadla s novými černými skříňkami a s novým softwarem. My to udělat nemůžeme,“ odůvodnil ve středu rozhodnutí BFU jeho mluvčí Freitag.
Společnost Ethiopian Airlines ve středu přiznala, že k analýze černých skříněk v Etiopii nemá technickou kapacitu.
Obě takzvané černé skříňky, tedy zapisovač hovorů v pilotní kabině i záznamník s technickými údaji o letu, byly nalezeny na místě neštěstí, zhruba 60 kilometrů od etiopského hlavního města. Skříňky jsou poškozené, uvedli představitelé Spojených států, kteří jsou ale přesvědčeni, že do 24 hodin od stažení dat bude možné mít nějaké prvotní výsledky.
Je to velmi podezřelé, tvrdí letecká analytička. Svět znervózňují dva pády stejného boeingu v řádu měsíců |
Begashaw také zdůraznil, že je stále nejasné, co se v neděli stalo. Pilot havarovaného letadla ale podle něj hlásil potíže s řízením stroje. Mluvčí tak popřel jednu z verzí o externí příčině pádu letadla, jako je například srážka s ptáky.
„Pilot ohlásil potíže s řízením stroje a požádal, aby se mohl vrátit. A skutečně mu bylo povoleno vrátit se zpět (na letiště v Addis Abebě),“ cituje agentura Reuters mluvčího společnosti.
Památku obětí neštěstí ve středu na místě, kam se letoun v neděli zřítil, uctili jejich rodiny a přátelé. Pod provizorním obloukem z květin ve vyprahlé oblasti za etiopskou metropolí pokládali další květiny, fotografie i vzkazy.
Mluvčí společnosti Ethiopian Airlines rovněž oznámil, že záchranáři nebudou identifikovat těla obětí. Kvůli silnému nárazu totiž našli jen části lidských pozůstatků. Cestující v havarovaném stroji pocházeli z 35 zemí.
Nové boeingy stále létají ve Spojených státech
Po celém světě byly dosud z provozu preventivně vyřazeny zhruba dvě třetiny z 371 letadel tohoto modelu. Před necelým půlrokem totiž havaroval stejný model boeingu indonéské společnosti - krátce po startu spadl do Jávského moře. Zahynulo tehdy 189 lidí.
Nové boeingy mohly dosud létat ve Spojených státech, kde se tato letadla vyrábějí a kde se za jejich letuschopnost postavil Federální úřad pro letectví (FAA). Prezident Donald Trump ale ve středu oznámil, že letadla MAX 8 a MAX 9 už nemohou létat ani v USA, než se zjistí, co způsobilo nehodu v Etiopii. Předtím podobné rozhodnutí přijala i Kanada.
Podle některých leteckých odborníků se může vyšetřování příčin havárie táhnout měsíce. Příčiny loňské havárie indonéského letadla nebyly dosud zjištěny.