Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Benátky ve znamení krize USA

Česko

Skutečnými hvězdami první poloviny právě probíhajícího filmového festivalu v Benátkách jsou režiséři. Své novinky představili například Werner Herzog či Oliver Stone.

Sledujete-li, v jakém stavu je dnešní Amerika, bude vám jasná moje volba natočit o ní co nejtemnější film,“ pronesl jeden z nejoriginálnějších filmařů současnosti s bezmála padesát let trvající kariérou Werner Herzog na 66. filmovém festivalu v Benátkách.

Tvůrce slavného Fitzcarralda či dokumentu Grizzly Man představil minulý víkend na Lidu svůj první kinematografický výlet do oblasti žánrového filmu - znepokojivě temnou krimi volně navazující na slavný film Abela Ferrary z roku 1992 nazvanou The Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans.

Nicolas Cage v ní ztělesnil zkorumpovaného policistu zneužívajícího služebního odznaku k získání drog, jež zvolna mění jeho realitu v bizarní noční můru.

Ve Spojených státech natrvalo usazený mnichovský rodák Herzog dostál své pověsti nepředvídatelné a zároveň neobyčejně plodné autorské osobnosti a coby první režisér v novodobé historii benátského festivalu zde soutěží hned se dvěma snímky. Druhý z nich, Davidem Lynchem produkovaný thriller My Son, My Son, What Have Ye Done? (Můj synu, co jsi to provedl?) o mladíkovi, který v propuknuvším náboženském oblouznění zabije vlastní matku, se ukázal být do poslední chvíle utajeným filmem - překvapením.

Není sporu o tom, že skutečnými hvězdami první poloviny benátského festivalu byli režiséři. George Clooney, Matt Damon či Sylvester Stallone na Lido přijíždějí až v těchto dnech, krátkodobé, leč intenzivní záře reflektorů si tedy zaslouženě užily osobnosti zpoza filmové kamery. Zatímco nové filmy francouzských tvůrců Claire Denisové a Patrice Chéreaua vyvolaly spíše rozporuplné reakce, frenetickým potleskem byl oceněn dlouho očekávaný snímek hvězdy amerického nezávislého filmu Todda Solondze Life During Wartime (Život za války). Bizarně ironickým vhledem do života několika jedinců stižených více či méně závažnými úchylkami se režisér ohlíží za slavným snímkem Štěstí, se kterým před deseti lety získal cenu kritiků v Cannes.

O kapitalismu s láskou Zatímco se mistři smyšlených příběhů Herzog a Solondz zaměřili na temné stránky duše obyvatel postbushovské Ameriky, postarali se v Benátkách o rozruch svými dokumentárními politicko-ekonomickými pamflety ze zámoří jejich aktivističtí kolegové Michael Moore a Oliver Stone. Kontroverzní tvůrce filmů Bowling for Columbine či Fahrenheit 9/11 představil festivalovému publiku nemilosrdnou analýzu ekonomické krize Capitalism: A Love Story (O kapitalismu s láskou). Ke spokojenosti dosavadních kritiků Moore ubral na manipulaci předkamerové reality a daleko více se věnoval své neoddiskutovatelné přesnosti a sarkastickému předestření tématu skrz mistrně poskládané archivní materiály.

Oliver Stone sice s Moorem sdílí levicové názory na řešení neutěšené situace v rodné zemi, bohužel už nikoli schopnost analytického pohledu. Celoživotní oportunista se zkušeností z války ve Vietnamu doplnil vlastní sérii dokumentárních portrétů kontroverzních politických lídrů (Castro, Arafat) o snímek South of the Border (Na jih od hranic). Jeho chvályhodná snaha napadnout jednostranná americká média za hysterickou démonizaci Huga Cháveze končí v opačném extrému - nekriticky obdivném oslnění osobou venezuelského prezidenta a snahou o vytvoření platformy jihoamerických států jako protiváhy amerického imperialismu. Dlužno dodat, že v Itálii, kde má dodnes levice západoevropského typu relativně silnou podporu, vyvolává podobně zjednodušený idealismus nadšenou odezvu.

***

Festival Ferrara v. Herzog

Novinka režiséra Wernera Herzoga Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans na festivalu v Benátkách poutá pozornost i svými mimofilmovými aspekty.

Přehlídka tvorbu slavného tvůrce čtyři dekády ignorovala - aby letos zařadila do soutěže hned dva jeho snímky. Tím druhým je drama My Son, My Son, What Have Ye Done o herci, jenž v náboženském vytržení zabije vlastní matku. Dva filmy od jednoho režiséra se v soutěži v moderní historii festivalu objevily poprvé. Bad Lieutenant navíc vzbudil hněv režiséra Abela Ferrary, který jej označuje za remake svého podobně pojmenovaného snímku z roku 1992. Ferrara se loni v Cannes vyjádřil v tom smyslu, že by tvůrci nové verze měli shořet v pekle. Herzog s představitelem titulní role Nicolasem Cagem kritiku odmítají, režisér prý navíc Ferrarův „originál“ neviděl.

Autor: