Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Akční ceny, zlevní hlavně loňská auta

  14:19
Na začátku roku se automobilky předhánějí v nejrůznějších akčních nabídkách. Právě v těchto týdnech lze mnohé automobily nakoupit s až dvacetiprocentní slevou. Nenechte se ale nalákat na výbavu a modely, které nepotřebujete.

Slevy automobilů - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Obchod s automobily je neustálým bojem o zákazníky. Každá značka používá jiné způsoby, jak přilákat a oslovit potenciální zájemce o nová auta. Některé značky sázejí na svoji pověst, další na nové modely a jiné na zajímavou cenu. Naprostá většina automobilových firem ale nové zákazníky láká na takzvané akční nabídky.

Vybrané aktuální akční nabídky
Alfa 147 až -190000 Kč Alfa 159 až -25 % (skladové vozy)
Alfa GT      až -143000 Kč Audi A3 a S3 nulový leasing
Citroën C3 až -108000 Kč Citroën Grand C4 Picasso až -160 000 Kč
Citroën C4 až -180000 Kč Citroën Xsara Picasso až -210 000 Kč
Citroën Berlingo až -190000 Kč Dacia nulový leasing
 Ford Fiesta až -74000 Kč Ford Fusion až -110 000 Kč
Honda Accord až -50000 Kč Honda Civic až -40 000 Kč
Hyundai Getz až -60000 Kč Hyundai Accent až -50 000 Kč
Mazda 3
Mazda 5
až -50000 Kč Mitsubishi Grandis -100 000 Kč
Opel Corsa různé slevy cca 10 000 Kč Peugeot bonus za ojetý vůz 30 000 Kč
Renault Thalia -50 000 Kč Renault Mégane, Scénic -120 000 Kč
Seat Ibiza -110 000 Kč Škoda Fabia Ambiente sportovní Sytling kit zdarma
Škoda Roomster zdarma přenosná navigace Škoda skladové vozy až -30 000 Kč
Subaru vozy modelového roku 2007  -15% Subaru Forester Economy -40 000 Kč
 Suzuki Swift až -15 000 Kč Suzuki Ignis až -75 000 Kč
Toyota Avensis diesel za cenu benzínu Toyota Corolla Verso  sleva 12 %
Toyota RAV4 08 výbava zdarma Volkswagen Caddy 1,9 TDI -71 670 Kč
Volvo S80 volitelná výbava za 100000 Kč Volvo V50 volitelná výbava za 60000 Kč
 

Nejrůznější zvýhodnění se týkají nejčastěji finančních slev či výbavy zdarma, automobilky ale nabízejí třeba i „speciální model“, který může mít například odlišnou barvu, ale především bohatší výbavu prodávanou za nižší cenu.

Začátkem každého roku jsou ale možnosti zvýhodněných nákupů ještě větší než jindy. Za akčními nabídkami se skrývají automobily, které byly vyrobeny v minulém roce a nestihly se prodat. Dalo by se to přirovnat k vyklízení skladů. To znamená, že se nejedná o auta horší kvality, ale jen o automobily, které jsou podle roku výroby v době koupě vlastně už rok staré. Právě to - v podstatě jen opticky -snižuje hodnotu vozu při budoucím prodeji coby ojetiny.

Slevy dávané na skladové vozy jsou velmi zajímavé a v některých případech mohou dosahovat až 20 procent. Častější je však sleva v rozmezí 10 až 15 procent, což může v případě automobilu za 750 tisíc korun znamenat snížení ceny o více než 100 tisíc korun. Praxe ukazuje, že slevy a akční nabídky jsou účinným nástrojem pro vyprázdnění skladů, případně cílené krátkodobé zvýšení tržního podílu.

Speciální verze
Velmi častým důvodem, proč automobilky nabízejí některý ze svých modelů za snížené ceny, je fakt, že se blíží příchod jeho nástupce. To je případ Mazdy 6. Nová verze tohoto modelu střední třídy je již na trhu a zná své ceny, nicméně automobilka doprodává ještě předchozí, mimochodem stále velmi dobrý model. Ten lze koupit o 100 tisíc korun levněji.

Z přiložené tabulky vybraných aktuálních slev a zvýhodnění je vidět, že se jedná především o boj tzv. masových značek. Každá z nich má přitom svoji vlastní slevovou politiku. Zřejmě nejčastěji se v tomto smyslu mluví o francouzských a korejských značkách. Například Citroën má trvale zvýhodněnu většinu svých vozů. Podobná je situace také u Renaultu, kde přijdete do prodejny například pro model Mégane a okamžitě vám bude z ceny uvedené v ceníku ubráno nepřehlédnutelných 120 tisíc korun.

Značky útočí také „speciálními modely“, jejichž úkolem je nejen poskytnout jisté výhody oproti standardu, ale také upozornit na danou modelovou řadu. Příklad za všechny: Toyota Aygo ve verzi Mazlík. Tento malý městský vůz dostal za zvýhodněnou cenu luxusní výbavu, která se v daném segmentu jinak nevidí, je postaven na hezkých kolech a lakován béžovou metalízou. Zákazníka proto může upoutat a přilákat ho do showroomu, kde si - jak výrobce doufá - možná nakonec vybere některou z běžných verzí daného modelu.

Když ptáčka lapají...
Ideální případ je, že když uvažujete o koupi nějakého auta a v ten okamžik pro něj výrobce připraví nějakou zajímavou akci. Asi mi ale dáte za pravdu, že v reálném životě má podobné štěstí málokdo. Z tohoto důvodu je hlavním cílem akčních nabídek přetáhnout k danému modelu zákazníky, kteří by si jej jinak nekoupili.

Náruživý prodejce může totiž způsobit, že přijdete do obchodu pro nenápadně šedivý hatchback nižší střední třídy s benzinovým motorem a odjedete v akčním naftovém „esúvéčku“ v červené barvě -tedy v autě, o kterém jste původně vůbec neuvažovali.

Podobné je to s výbavou - v rámci „speciálních“ či „zvýhodněných“ akcí si do auta objednáte věci, které vůbec nejsou potřeba. Typickým příkladem jsou v tomto směru třeba zvýhodněné sportovní kity, které byste si jinak nekoupili. Kvůli „akční slevě“ 50 procent za ně ale nakonec klidně dáte několik desítek tisíc korun.

Je bez pochyb, že při koupi nového auta je dobré akční nabídky sledovat. Mohou totiž uspořit poměrně značné peníze, a to nejen při samotném nákupu, ale také v dalších nákladech, které se počítají z kupní ceny vozu - tedy například leasing nebo pojištění. Než ale vyrazíte do showroomu, ujasněte si, co vlastně od svého auta chcete, a nenechte se zmást lákáním na komponenty a speciální modely, o něž nestojíte.

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...