19. srpna 2018 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Kvůli novým emisním normám se v Česku zužuje nabídka nových aut, automobilky to pocítí na výdělcích

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Škodu Karoq momentálně nekoupíte s některými motory. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škodu Karoq momentálně nekoupíte s některými motory. | foto: Škoda Auto

PRAHA Kdo zatouží po nové škodovce, narazí na nebývale tenké ceníky. Model Superb se nedá objednat s žádným benzinovým motorem, Octavii chybí silnější naftový motor, pohon všech kol nebo sportovní verze. Fabie a Rapid už o naftové motory přišly definitivně. Dokonce i nové SUV Karoq nejde koupit s některými motory.

„Důvodem dočasné nedostupnosti vybraných agregátů je stále probíhající proces homologace dle nové metodiky,“ vysvětluje mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

Škoda je příkladem automobilky, u které je redukce nabídky nejrazantnější. Není v tom ale rozhodně sama. Se stejnými problémy se ve větší či menší míře potýkají všechny automobilky v Evropě. Stojí za tím náročnější způsob měření emisí.

Děsivé období

V průzkumu společnosti AutoVista, která se věnuje oceňování ojetých vozů, považují automobilky právě nové emise za největší riziko pro své zisky. Ve zbytku roku jejich profitabilitu nic neovlivní víc. Až s velkým odstupem mezi očekávanými riziky následují zvažovaná americká cla, vystoupení Británie z Evropské unie a klesající poptávka po naftových motorech. Jako riziko to představenstva automobilek zmiňují i ve všech posledních finančních zprávách. Akcionářům popisují, že na to byly vyčleněny speciální týmy, a náklady vyčíslují v miliardách.

Důvod je přitom jednoduchý: část motorů přestávají vyrábět, protože už nemá smysl usilovat o to, aby prošly emisními testy. Nové motory ale musí absolvovat náročné kolečko schvalování. Výrobci tak byli nuceni si vybrat, kterým verzím dají přednost – a které budou na trhu dočasně nedostupné.

Pro automobilky je to velké riziko. Část aut nemohou prodávat a logicky musí počítat s tím, že zákazník nemusí být trpělivý a může jít ke konkurenci. Příprava motorů na nové měření emisí a celý proces schvalování jsou navíc spojeny s obřími náklady. Automobilky proto stále častěji vyřazují z nabídky motory, které se neprodávají tak dobře nebo nepřinášejí velký zisk.

Konec naftových motorů ve Fabii vysvětloval šéf Škody Bernhard Maier už na konci loňského roku: „Je to kvůli snižování emisí výfukových plynů. Předpokládáme, že v menších segmentech by diesel nebyl cenově konkurenceschopný.“ Záhy automobilka potvrdila konec nafty i u Rapidu.

V tomto případě šlo o škrtání z ekonomických důvodů. Prodeje naftových verzí těchto aut nebyly takové, aby obhájily náklady na vývoj nových verzí motorů. Navíc existovala šance, že zákazníci v takové míře neodejdou jinam a vyberou si z jiných motorů.

Náročné měření

V posledních týdnech se ale v cenících škrtá i z těch důvodů, že automobilky nestíhají získat pro nová auta všechna potřebná schválení. Škoda do laboratoří přednostně posílá lépe prodávané verze svých modelů. Ty okrajové si na potřebná razítka musí ještě počkat. Právě proto nejsou k dispozici benzinové superby, které tvořily jen zlomek prodejů, nebo silnější verze octavií. Konec těchto variant ale není definitivní, v dalších měsících se mají do ceníků vrátit.

„Ačkoliv jsou v tuto chvíli některé pohonné jednotky stále ještě nedostupné, u dealerů si lze vozy předobjednat,“ říká Pelc s tím, že na skladech jsou vozy pro ty, kteří s nákupem nechtějí čekat.

Grafika ke škodovkám.

Nabídka na českém trhu je nyní omezenější i u sesterských značek Škody z koncernu Volkswagen. Omezení je znát i v nabídce automobilky Hyundai, která je na českém trhu trojkou. Například u modelu i20, konkurenta Fabie, je nyní v ceníku jediný motor, původně se prodávaly tři benzinové a dva naftové.

U Fordu se už nepočítá s dvoulitrovým benzinovým turbomotorem. Drobné změny jsou patrné i u Peugeotu. Například nejsilnější naftové verze jeho dvou SUV, 3008 a 5008, už nejde objednat s manuální převodovkou a je třeba sáhnout po automatu.

Mezi fanoušky motorismu pak emoce budil i konec sportovního BMW M3, který taky souvisel s novými emisemi. V Mnichově si spočítali, že nemá smysl motor upravovat na nové normy, a vůz na trh uvedou až příští rok v nové generaci.

  • 4Diskuse




Najdete na Lidovky.cz