11. srpna 2016 13:40 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Proč je Škodovka všude? Ostatní výrobci nejsou rodinné stříbro, tvrdí expert

Nová Škoda Kodiaq střídá maskování. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová Škoda Kodiaq střídá maskování. | foto: Škoda Auto

MLADÁ BOLESLAV Škoda Auto ve středu ukázala zrcátko, kolo a světlo ze svého očekávaného modelu Kodiaq. Téměř všechna důležitá média opět neodolala a další střípky ukázala svým čtenářům. Včetně serveru Lidovky.cz. Proč se firmě z Mladé Boleslavi tolik daří v podstatě každé dva týdny „prodat“ dávkované informace, obrázky či videa související s její novinkou?

Hra s postupným odkrýváním modelu je zpět. Podobná marketingová strategie provázela i před více než rokem představování nové generace Škody Superb, stejně tak i předešlé modely. SUV pojmenované Kodiaq, které by měla automobilka začít nabízet na začátku příštího roku, se objevilo na nákresech, pak v konceptu na autosalonu v Ženevě, na nočních videích, pod maskovací fólií na Tour de France a tak dále. Bulváru se zase podařilo – údajně náhodou – natočit testování na dálnici.

„Komunikace okolo nového modelu musí být dobře řízená. Ony ty uniklé fotografie a videa často nejsou až tak uniklé jako spíš puštěné. Automobilky si jsou v podobných případech vědomy, že mají obsah, o který média stojí. Děje se dokonce třeba i to, že vybraní novináři dostanou echo, že kamuflované auto pojede v konkrétní čas po konkrétní silnici,“ popisuje specialista na PR komunikaci Pavel Zábrodský z agentury Omnimedia.

Lidovky.cz: Ale není už nabízených informací novém modelu moc? Nemůže to značce spíš ublížit?
Existuje podobná symbióza mezi novináři a automobilkami jako například mezi bulvárem a celebritami - obě strany se potřebují. Pokud je snahou novináře mít zajímavý obsah, nevidím v tom zásadní problém.

Lidovky.cz: Neměla by média přece jen trochu brzdit?
Osobně se novinářům vůbec nedivím, že jsou ochotni na vějičky Škodovky tak „naskakovat“. Náplní jejich práce by přece mělo být psát o tom, co jim přijde zajímavé. Je to zpráva o novém Kodiaqu? Podle mě ano. I já, jako člověk z public relations, si takový článek většinou rád přečtu prostě proto, že mě zajímá. Na druhou stranu, kapacita novináře i běžného čtenáře je omezená. I PR se může přehřát a přílišná snaha značky být všude, může nakonec způsobit víc škody než užitku.

PR specialista Pavel Zábrodský z agentury Omnimedia.

PR specialista Pavel Zábrodský z agentury Omnimedia.

Lidovky.cz: V čem je podle vás největší síla marketingu Škody Auto?
Škoda Auto má vynikající produkt. To za prvé. Na české poměry má i v zásadě neomezené zdroje. Co o jejích kampaních vím, jsou nesmírně systematické a metodické. Nezdá se to, ale kromě kreativních nápadů jde zejména v PR o jednu z nejdůležitějších věcí.

Lidovky.cz: Čím to, že jiné automobilky působící v Česku nejsou tolik vidět?
Dlužno říci, že ostatní automobilky přece jen nejsou v pozici „rodinného stříbra“. Pro každého výrobce auta kromě Škody bude PR v Česku vždycky složitější. Na druhou stranu třeba kampaně Hyundai opřené o myšlenku „souseda z Boleslavi“ mi přijdou eticky na hraně a možná i trochu nedůstojné této značky.

Lidovky.cz: Jak podle vás vnímají značky na českém trhu samotní zákazníci? Co na ně nejvíc působí?
Na to, co vnímají zákazníci, existují sofistikované výzkumy. V poslední době se třeba u mladších cílových skupin zvýšila důležitost propojení automobilu s chytrými telefony a dalšími technologiemi. Věc, která s primární funkcí automobilu vůbec nesouvisí, je tématem dne.

Detaily nového SUV Kodiaq od Škody Auto.
Detaily nového SUV Kodiaq od Škody Auto.
mipMichal Pavec

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!