4. února 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Sebereme z linky nástroje, hrozí odboráři Škodovky inspirovaní Maďarskem

Šéf odborů ve Škodovce Jaroslav Povšík. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf odborů ve Škodovce Jaroslav Povšík. | foto: MAFRA

MLADÁ BOLESLAV/PRAHA Stávka v maďarském závodě Audi už má odezvu v Česku. Hlavní odborář Škody Jaroslav Povšík si pochvaluje nápad, že Maďaři na linkách v rámci boje proti stávkokazům sebrali takzvané utahovačky, tedy nástroje k montáži dílů. I kdyby někdo pracovat chtěl, neměl jak.

„Utahovačky by se tak mohly stát symbolem všude, možná i u nás. Jako odbory prostě sebereme z pásů nástroje a není co řešit. To je pro nás největší přínos této stávky, inspirace,“ říká Povšík pro týdeník Škodovácký odborář. Bez utahovaček není čím dělat. „Jakmile nejede linka, ostatní už se jen plácají. Může každý stokrát říkat, že někteří lidé jsou v práci, ale jakmile z pásů nesjíždí hotová auta nebo hotové motory, je stávka účinná,“ vysvětluje.

Odboráři ve Škodovce v těchto dnech zahájili další kolo vyjednávání o platech. Chtějí vyšší růst mezd než loni.

Průměrná mzda ve Škodovce je 50 tisíc korun

V odborářském listu se čtenáři dočkali tento týden také ujištění, že desítkám českých zaměstnanců, kteří v maďarském závodě v rámci koncernových výměn pracovali, nehrozilo žádné nebezpečí. Zůstávali v hotelu, a tak je nikdo nemohl považovat za stávkokazy.

Odboráři ve Škodě loni i bez stávky dosáhli růstu mezd o 12 procent – průměrná tarifní mzda tak dosáhla k 50 tisícům korun. Dalších více než sto tisíc loni škodováci získali na bonusech. Letos ovšem odboráři chtějí ještě víc než loni. Cílem Povšíka je dosáhnout nejvyššího zvýšení mezd nejen v rámci Česka, ale i oproti zemím, s nimiž se odbory poměřují. Vedle Slovenska a Polska jde například právě o Maďarsko, kde si stávkou vymohli přídavek 18 procent.

Zahraniční odboráři se vzájemně podporují, Češi například nabídli demonstrujícím Maďarům bubínky či trubky, aby mohl být jejich protest hlučnější. Nicméně panuje mezi nimi nejen rivalita, kterou živí obavy o přesun pracovních míst k sousedům, ale i závist.

Pracují víc Češi, nebo Maďaři?

Češi tak dlouhé roky poukazovali na to, jak se Maďaři v Audi mají lépe. Naopak nyní se Maďaři vymezovali proti Čechům a tvrdili, jak si ve Škodovce vydělají víc. Vyšší mzdy mají podle nich i v bratislavském Volkswagenu či v polských závodech skupiny. Argumentovali i tím, že za jedno euro na mzdách vytváří Maďaři v Audi Hungaria nejvíce hodnoty: o polovinu víc než zaměstnanci Škody, třikrát víc než Poláci ve Volkswagenu, a dokonce pětkrát víc, než je tomu u belgického závodu Audi. Není ovšem jisté, jak se tyto údaje počítaly – obvykle odboráři a automobilky operují různými čísly.

Povšík nicméně v článku varuje, že růst mezd v jednotlivých zemích se porovnává „velmi obtížně“. Liší se inflace, životní náklady ireálné výdělky; ty ovlivňuje nejen základní tarif, ale i daně, bonusy a odměny. Vliv má i to, zda se pracuje o víkendech či v noci a jaká je rychlost linky.

Ostatně ani letos není růst mezd jediným tématem, odboráři ve Škodovce se nyní dohadují i o organizaci směn. Zda přitom argumentují maďarským příkladem, nevíme. „K danému tématu se nebudeme vyjadřovat,“ uvedla včera na dotaz LN mluvčí automobilky Kamila Biddle.

Roman Šitner, Lidové noviny

Opel Insignia 2,0 CDTi 125kW...
Opel Insignia 2,0 CDTi 125kW...

r.v. 2016, naj. 120 066 km, diesel
366 666 Kč (s DPH)

Najdete na Lidovky.cz