Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Češi stále více pořizují elektrokola, loni jich nakoupili skoro 80 tisíc. Velkou část ale nelegálně upravují

Ekonomika

  17:40
Praha - Češi si oblíbili elektrokola, loni jich nakoupili přes 78 000, což je meziročně o 24 procent více. Bicykly s elektrickým motorem tak v současnosti tvoří čtvrtinu celkových prodejů jízdních kol. Spolu s tím přibývají i případy upravených elektrokol, které nejsou na silnicích a cyklostezkách povoleny.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Tomáš Rucký

Nejčastěji jde o zvýšení rychlosti motoru, která je povolena do 25 km/h. Podle odhadů je z celkového více než čtvrt milionu elektrokol jezdících po tuzemských cestách až 200 000 takto pro běžný provoz nelegálně upravených. V úterý na to upozornilo Centrum dopravního výzkumu (CDV).

Popularita elektrokol roste každoročně, odhady navíc předpovídají, že tento trend bude nadále pokračovat, a to i přes koronavirovou krizi. Ta naopak oblibu cyklistiky ještě zvýšila.

Regulace elektrokol podle Prahy? Pokuty za špatné parkování i konec křiklavých barev

Velká část uživatelů elektrokol své stroje upravuje. Nejčastěji jde o navyšování rychlosti, přičemž maximální povolený rychlostní limit, do kterého může pomáhat při jízdě elektrický motor, činí 25 km/h. Poté by se měl motor vypnout. Podle CDV je tzv. tunningem opatřena více než polovina z nich. „Žádná oficiální statistika ohledně tunningu elektrokol neexistuje. Pokud jsou však proklamace prodejců reálné, bavíme se v rámci České republiky přibližně o 150 000 až 200 000 elektrokol, jejichž elektropohon je odblokován zpravidla až do 50 km/h, někdy ještě více,“ uvedl šéf Besipu Tomáš Neřold. Tyto stroje nesmějí po silnicích ani cyklostezkách jezdit.

Nelegální úprava elektrokol zvyšuje rizika jízdy na kole. Vedle ztráty záruky, poškození materiálu a rizika konfliktních situacích na cestách uživatelé upravených strojů riskují i pokuty. V Česku se pohybují do 10 000 korun, například v Německu jde o sankce v tisících eur a ve Francii vedle pokuty do 30 000 eur (asi 800 000 korun) i trest vězení na jeden rok.

Statistiky nehod cyklistů zatím nerozlišují nehody klasických jízdních kol a elektrokol. Podle ředitele Centra dopravního výzkumu Jindřicha Friče se v uplynulých třech letech jen na silnicích stalo kolem dvou desítek smrtelných úrazů u cyklistů, kteří jeli na bicyklu s pomocným pohonem. Většina obětí neměla při jízdě na hlavě přilbu.

Autor:

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Mohlo by vás zajímat