Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Další slib rychlodráhy na letiště. Bude hotová v roce 2024, tvrdí Sobotka

Evropa

  13:10
PRAHA - Trať na pražské letiště má být hotová mezi roky 2023 a 2024. Vyjít by měla zhruba na 20 miliard korun, uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) se nyní počítá s variantou vedoucí trať tunelem přes Střešovice.

Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a Dejvice. Uvažovaná trasa zahrnuje i odbočku na ruzyňské letiště. foto: praha-kladno.cz

Tuto dražší variantu prosazuje radnice Prahy 6. Není ale zdaleka jisté, že na tuto variantu přispěje Evropská unie. „Jediný problém je s jedním malým úsekem této stavby, což je propojení mezi Dejvickou a Veleslavínem,“ uvedl Ťok.

Radnice nesouhlasí s modernizací tratě ve stávající stopě, dlouhodobě požaduje podpovrchovou variantu. Podle Ťoka ale evropské orgány Česko vyzvaly, aby stát plán na vedení trasy na letiště a dále do Kladna v tomto území zlevnil.

Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...
Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...

To ale naráží na odpor městské části a hrozí, že kvůli tomuto úseku nebude postaven celý projekt, dodal ministr Pokud se nepodaří prosadit proplacení raženého tunelu z evropských peněz, bude muset Česko najít jiné vlastní zdroje, uvedl Ťok.

Pro celý projekt, dříve označovaný za rychlodráhu na letiště, se počítá se spolufinancováním z Operačního programu doprava II.

Zůstane Italům hlavní nádraží? České dráhy předaly citlivou věc správě železnic

Kromě trasy na letiště se dnešní jednání premiéra s představiteli Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstva dopravy týkalo i přípravy vysokorychlostních tratí. Do konce roku tak má úřad vládě předložit materiál popisující vývoj přípravy železničních spojení pro rychlost nad 300 kilometrů v hodině.

Nejreálnější je podle Sobotky vznik napojení na rychlotratě v západní Evropě přes Berlín a Drážďany. Přeshraniční spojení Drážďany - Praha sice zatím v německém plánu na rozvoj vysokorychlostní železnice vysokou prioritu nemá, vláda se ale pokusí tento stav napravit. Další zvažovanou vysokorychlostní tratí je spojení Prahy a Brna s logickým pokračováním na Vídeň, Bratislavu a Budapešť.

Ještě letos nebo napřesrok by přitom mohlo být podle Sobotky jasné, jak se německá strana k revizi svého plánu rychlostních tratí postaví. Pokud bude trať zařazena do spolkového plánu dopravy, bude zřejmé, že má německá strana chuť na tomto spojení spolupracovat a je reálné i její financování z evropských peněz. Do roku 2025 by se pak mohl začít stavět první úsek z Prahy do Litoměřic.

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...