Celkem Finanční správa provedla v souvislosti s EET 17 647 kontrol, odhaleno bylo 2317 nedostatků. „Nejčastějším prohřeškem je nevystavení účtenky, nezasílání údajů do systému EET a neumístění informačního oznámení,“ uvedla mluvčí Finanční správy Petra Petlachová.
EET začala loni 1. prosince pro restaurace a ubytování a od začátku letošního března pro podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Třetí fáze začne 1. března 2018. Týkat se bude stánkového prodeje občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, stejně jako prodeje na farmářských trzích nebo služeb účetních, advokátů a lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí také kadeřnice, vybraní řemeslníci, opraváři domácích spotřebičů nebo astrologové.
Vymírání malých obchodů v Česku nekončí. Zabíjí nás řetězce a EET, tvrdí |
Do první vlny EET se podle zjištění dodavatele pokladních systémů Storyous zapojilo zhruba 41 tisíc gastronomických podniků. „Zákon stále nesplňují jednotky procent podniků. Dílem EET stále ignorují, dílem nevědí, že mají evidovat,“ uvedl šéf firmy Igor Třeslín. Novou chytrou pokladnu si kvůli EET podle něj pořídila jen asi třetina z uvedeného počtu. „Zbytek upgradoval své stávající kasy nebo využívá ́free řešení ́ například přes PC nebo mobilní telefon,“ uvedl.
„Už teď je jasné, že i ve druhé vlně EET si pokladnu koupilo méně podnikatelů, než dodavatelé předpokládali. Celkově se v součtu za obě vlny může jednat o 40 až 60 procent neprodaných zařízení,“ odhadl Třeslín. Dodavatelé tak podle něj mají na skladech v součtu několik desítek tisíc neprodaných pokladen. „Pro některé to může znamenat opravdový problém, neboť investici do hardware jim může zaplatit až třetí vlna za rok. V té době se však bude jednat o zastaralý hardware a i tak bude nutné prodávat ho se slevou,“ dodal.