18. srpna 2018 12:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Kde jsou nejkvalitnější silnice? Žebříčku vévodí Spojené Arabské Emiráty, Česko je až na 74. místě

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Kolona aut na německé dálnici. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kolona aut na německé dálnici. | foto: Shutterstock

PRAHA Společně s pádem dálničního mostu v Janově je opět aktuální téma kvality silnic ve světě i u nás. Itálie, která truchlí nad více než 30 mrtvými z úterního neštěstí, je v žebříčku Světového ekonomického fóra (WEF) zohledňující kvalitu vozovek na 45. místě. Česká republika je v pořádí až 74. země. Nejkvalitnější silnice na světě mají Spojené Arabské Emiráty.

Česko se podle hodnocení WEF nemůže s kvalitou silnic příliš vytahovat. Nelichotivé 74. místo ho řadí mezi země jako jsou Egypt, Pákistán, Ghana nebo Írán. O jeden stupínek výše najdeme Slovensko. Česká republika se za rok v hodnocení propadla o devět míst.

Podle ministerstva dopravy se ale podobné situace jako v Itálii nemusíme bát. V úterý ministerstvo uvedlo, že žádný ze 1682 dálničních mostů v Česku není v havarijním stavu. Nejstarší mosty jsou na dálnicích D1 a D2, velká většina z nich byla ale při modernizaci dálnic zrekonstruována.

„Na silnicích I. třídy a bývalých rychlostních silnicích bylo v předchozích pěti letech vynaloženo na opravy mostů průměrně zhruba 900 milionů korun za rok. V posledních dvou letech to byla více než jedna miliarda ročně,“ řekl ředitel odboru komunikace ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Itálie se rok od roku zlepšuje

Itálie si sice rok do roku postavení žebříčku WEF vylepšuje, i přesto je ale na 45. místě. Má tak horší postavení než Čína, Irsko či Nový Zéland. Dobrou vizitku státu na Apeninském polostrově nedělá ani úterní pád Morandiho mostu. Po pádu se ukázalo, že byl dálniční most ve špatném stavu již nějakou dobu, nikdo s tím ale nic neudělal.

Nový obchvat Janova v minulosti zamítlo několik politiků. Hnutí pěti hvězd, které je v italské vládě, se před pěti lety proti stavbě obchvatu postavilo a argumentovalo tím, že most může sloužit ještě řadu let. „Bezprostřední kolaps Morandiho mostu je pohádka,“ uvedlo hnutí ve své zprávě.

Dokonalá infrastruktura?

Německo pomalu ztrácí pověst státu s dokonalou sítí silnic, mostů a železnic. V důsledku nedostatečného čerpání finančních prostředků se kvalita infrastruktury zhoršuje, píše server Bloomberg. Podle hodnocení Světového ekonomického fóra je Německo na 15. místě. Naši sousedé jsou tak například až za Ománem a Portugalskem.

Podle německého ministerstva dopravy je asi 11 % silničních mostů v zemi v neuspokojivém stavu. „Nezavíráme oči před realitou,“ řekla reportérům ve středu mluvčí ministerstva dopravy v Německu Svenja Friedrich. Podle ní musí inspektoři hlásit stav mostů každých šest měsíců, aby se zabránilo podobnému neštěstí jako v Janově. „Modernizace mostů jsou velkým problémem pro státní rozpočet. Utrácíme miliardy,“ dodala.

Nejkvalitnější silnice na světě najdeme podle žebříčku WEF ve Spojených Arabských Emirátech, na druhém místě se umístil Singapur a bronzovou medailí se může pyšnit Švýcarsko. Naopak nejhorší jízda čeká řidiče v Mauritánii, Kongu či Haiti.

  • 0Diskuse




Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 76 590 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na Lidovky.cz