Čtvrtek 2. července 2020svátek má Patricie 26 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Legenda T3 v novém křižuje Prahu. Přibudou desítky dalších, zní z podniku

Nová podoba tramvaje T3 ze 60. let, která prošla už druhou rekonstrukcí. Navrhl... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová podoba tramvaje T3 ze 60. let, která prošla už druhou rekonstrukcí. Navrhl... | foto: DPP - Jaroslav Janda

PRAHA Od pondělí jezdí Prahou zajímavá tramvajová novinka. Jde o legendární vůz typu T3, který prošel už třetí modernizací. Má novou elektrovýzbroj, snížený prostředek, kterému se slangově říká „vana“, a umožňuje bezbariérový přístup. Její podobu navrhl známý architekt Patrik Kotas. Podle několika zdrojů blízkých dopravnímu podniku by měly příští rok přibýt další desítky kusů.

O tomto projektu už v květnu informovaly Lidovky.cz. Nyní je prototyp nově upravené tramvaje nasazený na linku 13, která jezdí z Čechova náměstí ve Vršovicích do zastávky Černokostelecká. Protože jde o schválený typ, může rovnou vozit cestující, a pilotní provoz proto není potřeba.

Tramvaj zmodernizovaná letos na jaře v Krnovských opravnách a strojírnách vyšla na 8,4 milionu korun. První úprava pocházela už z roku 2000 a těmto vozům pomalu končí životnost. V plánu je tímto způsobem předělat až 90 vozů. Je jasné, že na větší zakázku by už musel dopravní podnik vypsat výběrové řízení.

Vizualizace nové podoby pražské tramvaje typu T3 s nízkopodlažní střední částí.
Vizualizace nové podoby pražské tramvaje typu T3 s nízkopodlažní střední částí....

Podle několika důvěryhodných zdrojů si lidé z dopravního podniku ověřili využití komponent z původního vozu i cenovou dostupnost úpravy. Se vším jsou spokojení a bude jen na představenstvu dopravního podniku, zda na tuto strategii kývne.

S přihlédnutím k ceně prototypu a uvažovaných 90 vozech by celková utracená částka mohla přesáhnout 700 milionů korun. Část prací by však mohla probíhat v tramvajových dílnách pražského dopravce, kde se přestavují vozy na zakázku i pro zahraniční dopravní podniky. To by zakázku mohlo zlevnit.

Nová podoba tramvaje je výjimečná v tom, že na dveřích pro cestující bude bezpečnostní LED lišta. V době, kdy je možné vystupovat, svítí zeleně. Při ukončení nástupu a výstupu pak červeně. Jiná takto vybavená tramvaj v Praze zatím nejezdí.

Nová verze, navržená známým dopravním architektem Patrikem Kotasem, bude vizuálně odkazovat k původní T3, byť z ní už fakticky zbývá jen karoserie. Vše ostatní zmizelo už kolem roku 2000 při první modernizaci. Tehdy získala označení T3 R.P.

„T3 se postupem času stala ikonou tramvajového designu. Proto představuje návrat k původní krémové a červené barevnosti logický krok. Tramvaje však přesto budou mít zřetelné odlišnosti dané skutečností, že se do nich vkládá střední nízkopodlažní část. Tím se mírně prodlužují,“ vysvětlil architekt Patrik Kotas, který v minulosti navrhoval například tramvaj ForCity 15T nebo stanici pražského metra Střížkov.

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...