20. října 2017 15:15 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Leo Express se uchází o státní rychlíky. Láká na vlaky z Číny i ze Škody

Leo Express loni podal ministerstvu dopravy nabídku na provoz linky Praha –... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Leo Express loni podal ministerstvu dopravy nabídku na provoz linky Praha –... | foto: Vizualizace Leo Express

PRAHA Soukromý dopravce Leo Express podal nabídku na provoz rychlíkových a expresních spojení, u nichž končí Českým drahám smlouvy v roce 2019. Firma usiluje o získání dočasného zajištění linek do doby, než se státu podaří vybrat dopravce v řádné soutěži.

Je jisté, že ministerstvo dopravy nebude mít po vypršení zmíněných smluv včas uzavřené tendry. Proto letos na jaře přislíbilo, že bude jednat o dočasném provozu linek, a to i s jinými dopravci než s dosavadním „monopolistou“ na tratích Českými drahami.

„Nabídky na zajištění dálkové dopravy jsme podali na téměř všechny linky, jimž končí stávající smlouvy v roce 2019,“ potvrdila pro Lidovky.cz mluvčí Leo Expressu Kateřina Veitová. V Česku je tato společnost známá především jako vlakový dopravce mezi Prahou a Ostravou.

Se svými černozlatými vlaky působí na trhu už od roku 2013. Před týdnem pak Leo Express získal povolení pro linku Praha - Krakov. Provozuje také několik autobusových linek.

Na tratě, o než bude firma podnikatele Leoše Novotného usilovat, nabídne státu například vlaky od čínského výrobce CRRC. V současné době probíhá výroba tří souprav, opci má však Leo Express na dalších třicet. V nabídce by měl mít podle informací serveru Lidovky.cz také vozy od Škody Transportation, českého výrobce elektrických vlaků.

Leo Express loni podal ministerstvu dopravy nabídku na provoz linky Praha –...
Nová podoba autobusů Leo Express.

Detaily nabídky pro ministerstvo dopravy, která v pátek odpoledne dorazila do datové schránky úřadu, nechtěl dopravce komentovat. Jisté je, že u rychlíků a expresů jde nyní o dočasný provoz. Stát má totiž povinnost – na základě takzvaného čtvrtého železničního balíčku Evropská komise – zbavit se smluv, která umožňovala vybrat dopravce bez soutěže. V tomto případě šlo v podstatě výhradně o státní České dráhy.

Leo Express se tedy svou nabídkou pokusí přesvědčit ministerstvo dopravy, aby přímé zadání na několik dočasných let získal.

„Velice vítáme kroky Ministerstva a závazek jednat s více dopravci a věříme, že najdeme výhodné řešení, které pomůže Česku skutečně využít potenciál,“ uvádí ředitel Leo Expressu Peter Köhler.

Soukromý doprace loni svezl svými vlaky a autobusy 1,4 milionu cestujících a vykázal ztrátu zhruba 110 milionů korun, meziročně jde o propad o deset milionů korun. Tržby vzrostly o 47 milionů korun na přibližně 300 milionů.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz