27. listopadu 2016 15:25, aktualizováno  16:31 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Na D8 stále hrozí sesuvy půdy. Odborníci by na ni v prosinci auta nepustili

Zabezpečovací práce na svahu nad Prackovicemi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zabezpečovací práce na svahu nad Prackovicemi. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

PRAHA Poslední úsek dálnice D8 má být dokončen podle plánu a otevřen 17. prosince. Geolog z Akademie věd ČR Vladimír Cajz a bývalá ředitelka kontroly Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová by se ale pod otevření nepodepsali. Nebezpečí na dálnici přes České středohoří prý stále není vyřešeno.

„Znám geologickou stavbu. Vím, že je to nebezpečné od samého počátku, a obávám se, že veškerá nebezpečí ještě nejsou ošetřena,“ uvedl v neděli v Otázkách Václava Moravce geolog z Akademie věd Vladimír Cajz.

Stavbu dálnice D8 kritizovala i bývalá pracovnice Ředitelství silnic a dálnic Miloslava Pošvářová. Podle ní chybí na stavbě síť bodů pro měření změn na daném úseku dálnice. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl ale řekl, že ředitelství má informace z čidel na stavbě každou hodinu a podle měření nevykazují ani dříve problematická místa žádné potíže.

Sesunutý svah nad obcí Litochovice nad Labem.
Zabezpečovací práce na svahu nad Prackovicemi.

Rozestavěná dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost vinu odmítla.

„Během mého působení na ŘSD v letech 2012 a 2013 jsem vykonávala činnost kontroly nad touto stavbou, řekla Pošvářová. V té době prý dostávala k podpisu různé materiály o projevech vývěru vody a lokálních sesuvů. „Když jsme k tomu s kolegy specialisty chtěli podklady, pan Kroupa (generální ředitel ŘSD) nám odmítal podklady dát. To bylo v březnu 2013, následoval sesuv půdy a ty podklady jsme nedostali nikdy,“ tvrdila Pošvářová.

Situaci je třeba monitorovat

Podle Cajze ale řidičům přímé nebezpečí nehrozí. „Riziko není tak aktuální, jak by se díky medializaci dalo chápat. Pohyby nejsou nijak katastroficky rychlé. Pokud se tedy bude situace dobře monitorovat, dá se dobře předvídat, co se bude dít,“ řekl Cajz. „Patřičné orgány jsem ale opakovaně upozorňoval, že si zadělávají na průšvih a měly by jít jinudy.“ ŘSD si prý navzdory jeho posudkům vybralo nejproblémovější řešení.

Cajz v úvodu označil celou záležitost za Potěmkinovu vesnici a problematickou stavbu celkově provází kousavá kritika. Na Ústecku prý podle poslance Radima Holečka (ODS) koluje vtip: „Stavba D8 už se zase dala do pohybu. Bohužel to nehlásí stavbaři, ale geologové.“

Také prezident Miloš Zeman přispěl k tématu jedním ze svých bonmotů a na dotaz Ústeckého deníku, zda se nebude bát přijet na slavnostní otevření úseku, odpověděl: „Dovedete si přestavit, jak by se moji oponenti zaradovali, kdybych zůstal pod sesuvem? A dovedete si představit, jaký budou mít vztek, až se tak nestane?“

Dálnice D8

  • Celková délka: 94 km
  • V provozu: 82 km
  • Ve výstavbě: 12 km (Bílinka – Řehlovice)
  • Předpokládané otevření v plné délce: 17. prosince 2016
  • Nejproblematičtějším úsekem se stal šestnáctikilometrový úsek přes České středohoří, který se začal stavět před devíti lety a stál zatím 15 miliard korun

Rodičák se zvýší, návrh konečně míří do Sněmovny
Rodičák se zvýší, návrh konečně míří do Sněmovny

Vláda dnes potvrdila, že od 1. ledna 2020 zvýší rodičovský příspěvek z 220 tisíc na 300 tisíc. Na vyšší sociální dávku se mohou těšit novopečení rodiče i ti, kdo příspěvek v současnosti pobírají.