16. září 2019 12:09, aktualizováno  14:52 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Na pražské letiště budou nově jezdit velkokapacitní elektrobusy. Schválili to radní

Po Praze začaly jezdit elektrobusy. Zatím pouze na zkoušku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Po Praze začaly jezdit elektrobusy. Zatím pouze na zkoušku. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Praha Na Letiště Václava Havla budou od stanice metra A Nádraží Veleslavín namísto klasických autobusů jezdit velkokapacitní elektrobusy. Jezdit by mohly začít do tří let. Důvodem je nízká kapacita naftových autobusů a zlepšení ovzduší.

Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí schválili pražští radní. Náklady budou zhruba 900 milionů korun, z toho větší část budou stát autobusy. Praha už zavedla elektrobusy na lince z Palmovky do Letňan a plánuje elektrifikovat ještě další linky.

Magistrát chce pořídit elektrobusy s takzvaným dynamickým dobíjením. Vozy bude pohánět baterie, která se bude moci za jízdy na některých místech dobíjet z troleje. Nové trolejové vedení chce Praha vybudovat obousměrně na některých místech v úseku mezi Nádražím Veleslavín, Dědinou a Terminálem 3. Trolej by měla v součtu délku 4,8 kilometru. Dobíjecí trolej by byla rovněž v obratišti na Veleslavíně a na letišti.

Po Praze začaly jezdit elektrobusy. Zatím pouze na zkoušku.
Zahájení testování elektrobusu s dynamickým dobíjením při příležitosti 45....

Náklady na vybudování infrastruktury mají být podle dokumentu téměř 300 milionů korun. Dalších 600 milionů korun má stát pořízení 20 elektrobusů.

V garáži Řepy vznikne základna pro další rozvoj elektrifikace autobusových linek v levobřežní části Prahy. V areálu tak budou například dobíjecí stanice. Nové troleje by v budoucnu mohl dopravní podnik využít při rozšiřování tramvajových tratí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje na letiště postavit rychlodráhu. Ta by měla být v roce 2028. Infrastruktura, kterou kvůli elektrobusu město vybuduje, bude podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) využívána i po zprovoznění železnice. Bude sloužit tramvajím a dalším autobusovým linkám, které budou elektrifikovány. Kromě linky číslo 119 zamýšlí město v této části Prahy elektrifikovat další dvě linky, a to autobusy číslo 131 a 191. Přijdou na řadu ale až po zavedení elektrobusu na lince 119.

Elektrobus, který je schopen se dobíjet během jízdy z troleje, jezdí od loňska na lince z Palmovky do Letňan. Na trase se z troleje nabíjí v Prosecké ulici, kde překonává velké stoupání, při kterém se rychleji vybíjí baterie.

V hlavním městě vyjel první klasický trolejbus před více než 80 lety, 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky v neděli 15. října 1972.

ČTK
Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Karel mi křtil knížku o Heleně Vondráčkové a můj synovec Jonáš se tam... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Z knihy Belmondo o Belmondovi | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Psychoterapeut Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!