9. srpna 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Bývalá ČKD ožije. Praha tam bude vozit tramvaje po velkých nehodách

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: ČTK

PRAHA Do haly na pražském Zličíně se po dlouhých letech vrátí tramvaje. Do 90. let minulého století se v tehdejším areálu ČKD vyráběly, nově se tam budou opravovat. Dopravní podnik si velké prostory na kraji Prahy pronajal z toho důvodu, že jeho tramvajové dílny v Hostivaři už kapacitně nestačí.

Některé nabourané soupravy po velkých nehodách čekají na opravu více než rok. Rozbité vozy je třeba dát dohromady do tří let, aby jejich opravu zaplatila pojišťovna.

„Naše opravny získaly v uplynulých měsících několik externích zakázek, a kapacitně už nestačí. Proto jsme se rozhodli pronajmout si halu na Zličíně, která bude primárně sloužit pro opravy tramvají po velkých nehodách,“ popsal pro Lidovky.cz Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.

Mimochodem: jde o součást rozsáhlého areálu bývalé ČKD a později Siemensu. V něm nyní mimo jiné sídlí depo pro vlaky dopravní společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Prostor o výměře 2021 metrů čtverečních si dopravní podnik od 1. srpna pronajal od Pražské správy nemovitostí. Vedení městské firmy – které návrh schválilo na začátku července – počítá s tím, že halu využije alespoň po dobu roku a půl, která bude potřebná k opravě poničených vozů.

Poté se dopravní podnik rozhodne, zda pro něj má smysl si halu držet dál. Bez započtení energií a dalších provozních poplatků vychází nájem na 151 tisíc korun za měsíc, tedy zhruba 1,8 milionu korun ročně. „Tyto náklady nám ale zaplatí pojišťovna. Když budeme tramvaje opravovat sami, vyjde to levněji,“ vysvětlil Slunečko.

Přetlak kvůli zakázkám

První týdny provozu slouží jeho lidem především k navážení potřebného vybavení, jako jsou zvedáky či svářečky. Pracovat tam bude naráz osm až devět lidí podle aktuální potřeby, například svářeči či elektrikáři.

Rozbité tramvaje na Zličín nedorazí po kolejích, ale přivážet je tam budou nákladní auta.

Tramvajové dílny pražského dopravního podniku tak získají druhé opravárenské centrum. To hlavní zůstává v Hostivaři. Jde o areál, který sice slouží jako místo pro rekonstrukce vlastních souprav, ale zároveň jde de facto o továrnu na výrobu tramvají.

Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem...
Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem...

Díky tomu získaly dílny několik velkých externích zakázek. Například letos na jaře podepsali manažeři dopravního podniku jednu z nejvýznamnějších zakázek v jeho dějinách. Za 85 milionů korun opravny zmodernizují dvanáct tramvají pro německou Postupim.

„Hotovo bychom měli mít do konce září roku 2017,“ uvedl před časem vedoucí Opravny tramvají Jaroslav Janda. Nejde o jedinou zakázku z Německa z poslední doby.

Pro město Mohuč lidé z opraven vyměňovali elektrickou výzbroj u šesti vozů a prováděli drobné karosářské práce. Opravny tramvají také vyrábějí podvozky pro osmnáct tramvajových vagonů z Drážďan. V jednání bylo i několik dalších zahraničních objednávek.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz