Pro obě města jde o výhodný obchod. Sofie o tramvaje projevila zájem už loni v červnu, kdy tamní primátorka Jordanka Fandakovová oslovila dopisem svůj protějšek Adrianu Krnáčovou (ANO). V uplynulých dnech dorazila do Prahy z Bulharska podepsaná smlouva.
„Je to výborné řešení. My už bychom ty tramvaje nevyužili, v Sofii je naopak potřebují. S bulharskou stranou se nám podařilo na podmínkách dohodnout a smlouva je už podepsána. Do Sofie bychom měli tramvaje přepravit v průběhu června,“ řekla pro Lidovky.cz Krnáčová.
Prestižní zakázka za 85 milionů. V Praze ‚vylepší‘ tramvaje pro německou Postupim |
Za jednu tramvaj zaplatí Bulhaři 530 tisíc korun. Celková hodnota zakázky je pak 10,6 milionu korun bez DPH.
„Do bulharské metropole dodáme celkem dvacet kusů starších tramvají typu T6A5,“ potvrdil obchod také šéf pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Původně se jednalo až o 25 strojích, nakonec však vyjednavači skončili na dvou desítkách.
Česká dopravní stopa je v Sofii už nyní velmi výrazná. Zhruba polovinu tamních tramvají tvoří soupravy vyrobené v pražském ČKD. V roce 2014 pak bulharská metropole koupila pět desítek trolejbusů z Plzně.
Záchrana před sešrotováním
Na speciálních nákladních autech dorazí do Sofie hranaté tramvaje, které v letech 1991 až 1998 vyráběl podnik ČKD jako nástupce legendárních souprav T3 (které jsou v Praze dodnes velmi rozšířené a oblíbené). Pražský dopravce v minulosti nakoupil kolem 150 strojů T6A5.
V současné době ale jejich využití ubývá, staré tatry musí postupně ustupovat nízkopodlažním tramvajím 15T od Škody Transportation, kterých si dopravní podnik v minulosti objednal celkem 250. Pro vozy z ČKD je prodej do Bulharska de facto záchranou před sešrotováním.
ČESKÁ STOPA
|
Na druhou stranu jde o kvalitní a spolehlivé stroje, které v ulicích Sofie rozhodně ostudu neudělají.
„Praha je známá jako jedno z velkých měst s nejvíce rozvinutou hromadnou dopravou. My se v tomto směru také rozvíjíme, zejména v souvislosti s intenzivním budováním sofijského metra a dodávkou nových vozidel (tramvaje, trolejbusy, autobusy, vlaky metra) včetně našich nových trolejbusů Škoda-Solaris,“ uvedla v dopise z 9. června loňského roku sofijská primátorka Jordanka Fandakovová.
Loni už Praha rozhodla o darování dvou tramvají do válkou poničeného ukrajinského přístavu Mariupol. Šlo o projekt připravený ve spolupráci s Evropským parlamentem.
Minulý měsíc pak také dílny pražského dopravního podniku získaly lukrativní zakázku na modernizaci tramvají pro východoněmeckou Postupim. Hodnota zakázky na „vylepšení“ dvanácti českých strojů T4 činí 85 milionů korun.
V tomto případě šlo patrně o největší externí zakázku pražského dopravce v jeho historii.