4. listopadu 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Plzeňská Škoda Transportation má blízko do čínských rukou. Zájem je vážný

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 113Diskuse
Tramvaj ForCity od Škody Transportation. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tramvaj ForCity od Škody Transportation. | foto:  František Vlček, Lidové noviny

PRAHA V Česku se schyluje k opravdu mimořádnému obchodu. Čínský strojírenský gigant CRRC intenzivně vyjednává o koupi stoprocentního podílu v české společnosti Škoda Transportation, která vyrábí vlaky, tramvaje i vozy metra. Podle informací serveru Lidovky.cz je dohoda blízko.

Největší světový výrobce kolejové techniky se o Škodu zajímá především kvůli jejímu „papírovému“ a technologickému zázemí. CRRC – čínský kolos se zhruba 187 tisíci zaměstnanci – má kapitál a ve své zemi rozsáhlé výrobní kapacity, pro evropský trh však potřebuje nejrůznější povolení, technická data a v neposlední řadě i lidi s potřebnými znalostmi.

„Zájem čínských investorů je vážný. Podle mého názoru jsou šance na úspěch obchodu zhruba 60 na 40,“ řekl pro Lidovky.cz důvěryhodný zdroj, který je dobře obeznámený se situací v plzeňské strojírně. Informace o jednání potvrdilo serveru i několik dalších vysoce postavených lidí z oboru.

Zájem CRRC o koupi stoprocentního podílu ve Škodovce nesouvisí s pročínskou investiční aktivitou Hradu, ale vychází spíše z dlouhodobé spolupráce, kterou obě firmy už několik let udržují v rámci různých projektů. Inženýři ze Škody například pro čínské koleje vyvinuli tramvaj 27T, která vychází z modelu ForCity a od letošního března jezdí ve městě Čching-tao.

V současné době si zástupci podniku China Railway Rolling Stock Corporation, jak zní plný název podniku, prověřují ekonomickou kondici Škody Transportation. V řádu dnů, nejvýše týdnů, by se pak mělo rozhodnout o memorandu, po jehož podpisu by se obchod stal pro obě strany závaznější.

Tramvaj 27T vyvinutá pro CRRC technologicky vychází z tramvají ForCity, které jezdí v Praze.

Tramvaj 27T vyvinutá pro CRRC technologicky vychází z tramvají ForCity, které jezdí v Praze.

„V memorandu by byla zakotvena smluvní pokuta ve výši několika procent z celkové hodnoty akvizice v případě odstoupení od obchodu,“ dodal jeden ze zdrojů. Mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman se k věci pro Lidovky.cz odmítl vyjádřit. Čínská strana na zaslané otázky do uzávěrky tohoto textu nereagovala.

Obchod může být zajímavý pro obě strany. Pro CRRC by byla akvizice Škodovky vstupenkou na evropský trh. Tam se připomněla například nedávným podpisem smlouvy na prodej tří vlakových souprav, které si objednal český soukromý dopravce Leo Express. Elektrické jednotky má výrobce dodat do poloviny roku 2018, v kapse mají Číňané také opci na výrobu desítek dalších vlaků.

Strojaři z CRRC disponují velkým kapitálem, ale jejich sílu na Starém kontinentě sráží to, že jim zatím chybí už zmíněná „evropská“ povolení či přístup k technologickým detailům – například data týkající se vývoje lokomotiv.

Srovnat krok se Siemensem a spol.

Pro Škodu Transportation by vstup čínského kapitálu zase znamenal mimo jiné možnost dát mnohem více peněz do vývoje. To by jí mohlo pomoci srovnat v některých ohledech krok s velkými konkurenty na evropském trhu, jako jsou Siemens nebo Alstom.

O kontaktech mezi CRRC a Škodou už před několika týdny informoval server Echo 24. Podle něj se jednalo o ceně v řádu trojnásobku ročních tržeb. To by v případě loňských příjmů znamenalo částku kolem 55 miliard korun. Situace kolem konečné ceny je ale zatím nejistá.

Škoda Transportation platí v Česku i středoevropském regionu za největšího výrobcem kolejových vozidel. Její hospodářská čísla jsou dlouhodobě velmi dobrá – loni tato skupina utržila 18,3 miliardy korun, což bylo o jedenáct procent více než v předchozím roce. Čistý zisk měla 588 milionů.

Větší část příjmů firmy pochází ze zahraničních trhů, kam loni vyvezla 54 procent své produkce. Škoda Transportation dodala v minulosti například soupravy metra do Petrohradu, tramvaje do Bratislavy, turecké Konye nebo trolejbusy do bulharské metropole Sofia. Patrně nejdůležitější zakázkou za poslední roky bylo vítězství na dodávku vlaků pro Deutsche Bahn za 2,6 miliardy korun.

S firmou jsou však především v Česku spojené také kontroverze. Jednou z posledních byl vleklý spor s Českými drahami týkající se zakázky na dvacet lokomotiv řady 380, v němž obě strany požadovaly vyplacení částky kolem miliardy korun. Na smíru se nedokázaly dohodnout, proto spor skončil u arbitrážního soudu.

Interiér tramvaje 27T, která je produktem spolupráce mezi Škodou Transportation a čínskou firmou CSR Sifang.
Údajně nejmodernější tramvaj na čínském trhu.

Škodovka dodala mašiny s několikaletým zpožděním, což vysvětlovala mimo jiné zpřísněním technickým norem. Dráhy zase pozastavily v průběhu sporu část plateb, aby se pojistily proti případnému nevyplacení smluvní pokuty. Ve složitém sporu loni v listopadu trochu překvapivě uspěla plzeňská strojírna a státní dopravce – mimochodem jeden z jejích klíčových zákazníků – musel Škodě vyplatit 1,2 miliardy korun.

Hodně zlé krve bylo i kolem nezvykle velké zakázky na dodávku 250 tramvají ForCity, které si v roce 2006 objednala Praha. Problém bylo především to, že si tramvaje nepořizovala postupně, podle potřeby na základě rámcové smlouvy. Podepsala dvě kupní smlouvy na 50 a 200 tramvají, takže musela odebrat všechny a to do konce roku 2018. Celková cena byla zhruba 19 miliard korun.

Několik politických reprezentací zkoumalo, zda ze smluv není možné nějak vycouvat. Nakonec se politici z pražského magistrátu s manažery Škodovky dohodli na kompromisu. Dodávky tramvají se více rozloží v čase a všechny další soupravy mířící do Prahy budou mít nový design a klimatizaci.

Privatizaci řešila i policie

Za Škodou Transportation stojí čtyři klíčoví podílníci: Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš.

Firmu získali před šesti od společnosti Appian, která ji vlastnila od roku 2003 po převzetí od českého státu (poslední dva jmenovaní byli manažery Appianu).

Privatizace státního podniku a rozdělení velkého strojírenského holdingu budí dodnes řadu podezření. Například to, zda noví vlastníci nezískali podnik od státu příliš levně. Případem se zabývala i policie, ale na jaře tohoto roku ho údajně kvůli promlčení odložila.

  • 113Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


Vyhrajte balíček s mlékem Nutrilon. Stačí se podělit o svou mateřskou zkušenost
Vyhrajte balíček s mlékem Nutrilon. Stačí se podělit o svou mateřskou zkušenost

„To já svým dětem dělat rozhodně nebudu!" Poznáváte se? Tak se nám na toto téma rozepište v deníčku a 5 z vás odměníme balíčkem Nutrilonu s dalšími dárky podle vlastního výběru.

Najdete na Lidovky.cz