Problém se týká hlavně novějších tramvají typu 15T a 14T od Škody Transportation. I odborníci z této plzeňské firmy se zapojili do odstraňování nepříjemného skřípotu. Speciálně upravená tramvaj podle informací serveru Lidovky.cz zatím jezdí v ulicích Prahy v rámci zkušebního provozu.
„Tento vůz má přesně definovanou trasu, jízdní řád a vytipovaná hlučná místa, kde má takzvaně přimazávat,“ vysvětluje Milan Slunečko, který vede tramvajovou sekci dopravního podniku.
Na trati je tramvaj od pěti hodin ráno do pozdních nočních hodin. Najede zhruba dvě stovky kilometrů za den.
„Mazací směs okamžitě eliminuje nepříjemné skřípění vozu v oblouku. Díky adhezním vlastnostem poskytuje i velice slabá vrstva maziva dlouhotrvající ochranu,“ popisuje Milan Slunečko. Podle něj vstřikování směsi nejen odstraňuje hluk, ale snižuje i opotřebení kol a kolejnic.
Jedna dávka trvá šest vteřin a řidič tramvaje může zvolit jejich intenzitu podle potřeby.
ČTĚTE TAKÉ: |
Pokud se speciálně upravená tramvaj ve zkušebním provozu osvědčí, manažeři městské firmy jsou připravení si její vybavení koupit – nyní ho mají zapůjčené od soukromého dodavatele. Mazací zařízení má hodnotu zhruba čtvrt milionu korun.
V tuto chvíli si dopravní podnik hradí mazací směs, na jeho náklady také došlo k technickým úpravám tramvaje T3 na mazací vůz.