27. února 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

PŘEHLEDNĚ: Osm dopravních změn, které mohou potkat české řidiče

Dopravní kontrola, ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dopravní kontrola, ilustrační foto. | foto:  František Vlček, Lidové noviny

PRAHA Změny v pokutách, bodovacím systému, ale také opatření, aby se řidiči nemohli vymlouvat, že nemají řidičský průkaz u sebe. S tím vším počítá návrh novely silničního zákona. Nyní je v meziresortním připomínkovém řízení. Posléze zamíří do parlamentu, kde lze očekávat řadu pozměňovacích návrhů. Bude li návrh schválen, v platnost vejde nejdříve příští rok. Server Lidovky.cz přináší přehled toho, co by se mohlo změnit.

Úprava pokut
Jedním z primárních bodů novely je podle ministerstva dopravy zpřehlednění sazeb udělovaných pokut. V současnosti jsou přestupky děleny do sedmi sazebních pásem. Po případném schválení předlohy by došlo k redukci na čtyři kategorie, do nichž by se přestupky dělily podle závažnosti. V jednotlivých pásmech by se přitom zvýšily horní hranice sazeb, aby bylo možné viníky tvrději potrestat. Pakliže motorista v důsledku spáchání přestupku způsobí dopravní nehodu, zvýší se sazba pokuty za daný prohřešek na dvojnásobek.

Zároveň dojde ke zvýraznění rozdílu mezi sazbou pokuty ukládané na místě a minimální sazbou pokuty ukládané ve správním řízení. Resort tím chce více motivovat k vyřízení přestupku na místě.

Policejní kontrola ve Vinohradské ulici

Jednotný přístup policistů
Jednotlivé přestupky vyřizované na místě sice mají zákonem jasně stanovenou dolní a horní hranici udělované pokuty, o její konkrétní výši nyní však nakonec rozhoduje přítomná policejní hlídka na základě vlastního uvážení. V potaz přitom mnohdy bere i chování řidiče. To by se ovšem se schválením návrhu novely, která by u řady prohřešků řešených na místě zavedla sazby pevné, mohlo změnit. Podle ministerstva by tím mělo dojít ke sjednocení přístupu strážců zákona.

Výjimku by tvořilo pouze nejmírnější pásmo, které zahrnuje přibližně tři stovky různých porušení pravidel silničního provozu. U těchto přestupků by byla nadále stanovena pouze horní hranice sazby pokuty. Snížila by se však ze současných 2000 korun na 1500.

Taxikář a policista.

Bodový systém
Za porušení některých z povinností za volantem mohou šoféři obdržet vedle pokuty také trestné body. Aktuálně jsou rozděleny do pěti pásem (dva, tři, čtyři, pět a sedm bodů) podle závažnosti přestupku. V novém systému by měly existovat kategorie pouze dvě – šest bodů za zvlášť nebezpečné delikty a čtyři body pro méně vážné prohřešky.

Do prvně zmiňovaného pásma by tak spadala například jízda pod vlivem alkoholu a drog, jízda v protisměru na dálnici nebo vjezd na železniční přejezd v době, kdy to je zakázáno. Čtyři body by se udělovaly třeba za držení mobilu za jízdy, za což v současnosti náleží jen body dva.

Policista s radarem měří rychlost.

SMS o bodech
Ministerstvo dopravy by zároveň rádo zjednodušilo a zefektivnilo informovanost řidičů o jejich aktuálním bodovém ohodnocení. Šoféři, kteří by si o to na příslušném obecním úřadu s rozšířenou působností zažádali, by tak obdrželi zprávu pokaždé, kdyby se jejich bodový účet změnil. A to buď prostřednictvím krátké SMS, emailu nebo datové schránky. 

Těžkosti s mobilním telefonem – ilustrační foto

Řidičák na zkoušku
Přísnější metr navrhovaná novela bere zejména na začínající řidiče, u nichž se uplatňoval model takzvaného řidičského průkazu na zkoušku. Motoristé by po dobu dvou let od získání řidičáku měli sníženou maximální hranici trestných bodů na polovinu. Místo standardních 12 bodů by jim tak bylo odebráno řidičské oprávnění již při získání šesti bodů. Resort ministra Dana Ťoka (ANO) argumentuje tím, že řidiči-nováčci jsou častými účastníky dopravních nehod.

Autoškola - ilustrační foto

Jízda na dálnici
Důrazněji by podle předlohy bylo postihováno dodržování bezpečné vzdálenosti na dálnicích a také rychlejší odstraňování nepojízdných aut z nich. Při rychlosti vyšší než 80 km/h by řidiči museli udržovat odstup alespoň 50 metrů. V opačném případě by jim hrozil postih v podobě udělení čtyř trestných bodů.

Na vybraných úsecích dálnic by zároveň mohlo dojít ke zvýšení maximální rychlosti ze stávajících 130 km/h na 140 km/h. Umožněno by to mohlo být na rovných úsecích, které nevedou složitým terénem a není v nich velká intenzita provozu.

První auta projíždějící novým úsekem dálnice D8

Konec „dvakrát a dost“
U vybraných přestupků, jako je například rychlá jízda, je dosavadní praxe taková, že spáchá-li řidič stejný delikt během jednoho roku dvakrát, automaticky jej stihne zákaz řízení. Nově by však tyto prohřešky mohly být i při opětovném páchání projednány příkazem na místě.

Důrazný postih recidivy má pak zajistit upravený bodový systém nastavený tak, aby při opakovaném dopuštění se totožného přestupku došlo k následnému „vybodování“ řidiče.

Policejní kontrola (ilustrační foto).

Není řidičák? Nevadí
Důsledněji by bylo možné postupovat rovněž v případech, kdy policisté na základě prohřešku mohou motoristům odebrat řidičský průkaz. Někteří řidiči v podobných situacích sahají k výmluvě, že řidičák nemohou odevzdat, protože jej u sebe nemají. Policisté pak nemají možnost řidičák zabavit jindy než na místě nehody, a tak provinilec může řídit dále až do případného pravomocného rozhodnutí soudu. To by mohla změnit takzvaná fikce zadržení řidičáku. Policie by zaslala podklady na příslušný úřad, jenž by provedl záznam do registru řidičů, a šoférovi by byl řidičák zadržený.

Policista s radarem uvnitř policejního vozu.
Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz