Pátek 22. ledna 2021svátek má Slavomír 6 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Přelomová lokomotiva Škoda 109E poprvé táhla vlak s cestujícími

Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak. | foto: AMI Comunication

PRAHA Nová lokomotiva 109E od společnosti Škoda Transportation po letech příprav a testování vyjela poprvé v čele vlaku s cestujícími. Oznámili to dnes výrobce a České dráhy. Stroj táhl vlak InterCity z Prahy do Břeclavi.

"Od 15. prosince budou první dvě lokomotivy Škoda 109E zařazeny ve zkušebním provozu v novém grafikonu Českých drah," uvedla mluvčí Škody Jolana Číhová. Podle ní ujede každá z nových lokomotiv denně kolem 600 kilometrů.

Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak.

Škoda 109E

Lokomotiva Škoda 109 na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně

Třísystémová lokomotiva ŠKODA 109E je určena pro provoz na tratích v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku.

Umožňuje plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, stejnosměrným napětím 3 kV nebo 15 kV/16,7 Hz, který používají v Německu a Rakousku.

Lokomotivu připravovali vývojáři, technici a výzkumníci 3,5 roku.

Povolení ke zkušebnímu provozu na veřejné železnici získala lokomotiva od Drážního úřadu letos, od května mohla vozit nákladní vlaky ČD Cargo. Předtím prošla zkouškami na zkušebním okruhu v Cerhenicích u Velimi. České dráhy objednaly celkem 20 těchto strojů za 2,6 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty. První čtyři lokomotivy dostanou do konce roku, zbylých 16 v průběhu roku 2011.

Dodávka má zhruba roční zpoždění, lokomotivy měly začít sloužit v běžném provozu už loni. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského nyní obě strany jednají o možném uplatnění smluvního penále.

Lokomotiva by měla po dokončení schvalovacího procesu jezdit i v okolních zemích. Na české železnici bude mít lokomotiva řadové označení 380, maximální rychlost je 200 kilometrů v hodině.

Čtěte více:


"Nová třísystémová čtyřnápravová lokomotiva pro maximální rychlost 200 km/h je nejvýkonnější lokomotivou svého druhu na světě a proto očekáváme zájem o ni i od dalších evropských železničních dopravců," uvedl Josef Bernard, generální ředitel společnosti Škoda Transportation.

Lokomotiva Škoda 109E

Výrobce předpokládá, že České dráhy objednají ještě další stroje této řady. Příští rok dodá dvě obdobné lokomotivy na Slovensko a intenzivně jedná s dalšími zájemci ze střední Evropy.

Čtěte více:


Podle technického ředitele Vladimíra Malého je podnik nyní schopen vyrábět na jedné lince v nové hale v Plzni 12 lokomotiv ročně. V případě vyšší poptávky má ještě jednu obdobnou linku a dále může vyrábět lokomotivy ve čtyřech dalších sesterských firmách patřících do holdingu.

TEST e-shopů potravin: Ráno objednáte, po obědě pečete. Nebo za tři dny

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když před necelými třemi lety testovala MF DNES internetové prodejce potravin, nacházela se většina Čechů ve stadiu...

Zařiď to, nebo ti vypálím barák. Jak fungovala fotbalová chobotnice

Roman Berbr na mimořádné valné hromadě Fotbalové asociace ČR. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Pro Náčelníka, jak mu přezdívají, bylo přichystáno pravé šampaňské, propiska s gravírovaným jménem Berbr, manžetové...

Tečka za čínskou érou. Skupina Lobkowicz řeší zavírání dalších pivovarů

Pivovar Klášter | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Skupina Lobkowicz se zbavuje „těžkého nákladu“. V ohrožení jsou tři ze sedmi pivovarů. Kromě Uherského Brodu a Kláštera...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!