26. února 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

‚Řidičák‘ na zkoušku pro nezkušené šoféry? Nejzrůdnější návrh, tvrdí šéf autoškol

Autoškola - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Autoškola - ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Začínající řidiči by se na silnicích mohli setkat s přísnějším metrem. Ministerstvo dopravy totiž oprášilo nápad na zavedení takzvaného řidičáku na zkoušku. Podobný záměr prosazoval resort vedený Danem Ťokem (ANO) před dvěma lety, tehdy z něj sešlo. Nyní je součástí návrhu novely silničního zákona, jež zamířila do meziresortního připomínkového řízení. Snaha o důslednější přístup k nezkušeným motoristům ovšem rozlítila dopravní experty.

Podle předlohy předkládané ministerstvem dopravy, kterou má server Lidovky.cz k dispozici, by byla praxe následovná: lidé by po úspěšném absolvování autoškoly obdrželi řidičské oprávnění jako nyní, poměrně snadno by o něj ale mohli přijít.

„Vzhledem k tomu, že začínající řidiči jsou častými účastníky dopravních nehod, navrhuje se u těchto řidičů snížit hranici celkového počtu bodů, při jejímž dosažení pozbydou řidičské oprávnění, na polovinu, tedy na celkový počet šest bodů,“ přibližuje resort svůj krok v překládací zprávě k návrhu. Toto pravidlo by se vztahovalo na šoféry po dobu dvou let od získání „řidičáku“.

Statistika BESIPu, státní organizace zabývající se bezpečností provozu, uvádí, že loni bylo vinou mladých řidičů do 24 let usmrceno 92 osob a těžce zraněno 379. V obou případech jde o mírně vyšší číslo než v roce 2017.

Jak by se mohl změnit bodový systém?

Aktuální postihy:
7 – řízení vozidla pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek
7 – způsobení nehody, při níž došlo ke smrti či těžkému zranění jiné osoby
5 – překročení rychlosti o 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec
4 – nedání přednosti v jízdě
4 – nepoužití dětské sedačky či bezpečnostního pásu při přepravě dětí
3 – překročení rychlosti o 20 km/h v obci nebo o 30 km/h mimo obec
3 – nepoužití bezpečnostních pásů
2 – překročení rychlosti o 10 km/h v obci nebo o 20 km/h mimo obec
2 – používání mobilu či jiného podobného zařízení za jízdy

Navrhované resortem:
6 – řízení vozidla pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek
6 – způsobení nehody, při níž došlo ke smrti či těžkému zranění jiné osoby
6 – otáčení se, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici

6 – vjezd na železniční přejezd ve chvíli, kdy je to zakázáno

6 – překročení rychlosti o 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec
4 – nedání přednosti v jízdě
4 – nepoužití dětské sedačky či bezpečnostního pásu při přepravě dětí
4 – překročení rychlosti o 20 km/h v obci nebo o 30 km/h mimo obec
4 – nepoužití bezpečnostních pásů
4 – používání mobilu či jiného podobného zařízení za jízdy
4 – nedodržení dostatečné vzdálenosti za vozidlem na dálnici

Společně se zavedením „řidičáku“ na zkoušku navrhuje ministerstvo také změnu bodového systému.

Nově by měl být dělen do dvou pásem po šesti bodech za zvlášť nebezpečné delikty a čtyřbodový postih za méně vážné prohřešky. Roční zákaz řízení a následné absolvování autoškoly by tak mohlo začínající motoristy stihnout již po spáchání jediného závažnějšího přestupku.

S předlohou ovšem hrubě nesouhlasí například Asociace autoškol, podle níž je třeba s nezkušenými šoféry pracovat a ne je za každou cenu trestat. „Tohle je nejzrůdnější návrh od roku 2000, kdy zákon o silničním provozu vstoupil v účinnost. Nepřinese nic, jen vše zhorší,“ míní předseda spolku Ondřej Horázný.

Podle něj by nešlo o „řidičák“ na zkoušku, nýbrž do šuplíku. „Primárním cílem každého nového držitele oprávnění bude překlenout dvouleté období tak, aby pokud možno vůbec neřídil, a tím pádem nemohl způsobit prohřešek, za nějž by mohl být trestán. Jak pak bude daný řidič vypadat, když bude dva roky abstinovat,“ podotýká Horázný.

Obzvláště pro čerstvě plnoleté motoristy by změna nepředstavovala výraznější překážku. „Auto v tomto věku má jen menší část. Takže za občasného půjčování vozu od rodičů přečkají dva roky a podle zákona se stanou bezúhonnými a připravenými řidiči. Ale budou skutečně připraveni?“ pozastavuje se Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK).

K podobnému scénáři by mohlo v důsledku novely dojít podle Ondřeje Horázného i v opačném případě. „Absolvent autoškoly začne řídit, během dvou týdnů se dvakrát nepřipoutá a za osm bodů mu seberou řidičák. Rok nebude jezdit, pak si udělá hodinovou jízdu v autoškole, přezkoušení a náhodou to udělá. Takový řidič rovněž všechno zapomene a bude ještě nebezpečnější než před rokem,“ upozorňuje šéf Asociace autoškol.

Oba dopravní odborníci se shodují, že redukci nehodovosti u nezkušených řidičů nepřinese stupňující se represe, ale zlepšení jejich chování na komunikacích.

Alpský model

Zmiňují takzvaný „rakouský model“, díky němuž v alpské zemi došlo přibližně k pětinásobnému snížení počtu mrtvých řidičů ve věkové kategorii 18 až 26 let. Ten spočívá v tom, že tamní občané musejí po získání řidičského oprávnění ve stanovené době (v Rakousku jeden rok) povinně absolvovat řadu vzdělávacích kurzů a poté dopravně psychologický seminář. Cílem je zdokonalení jejich řidičských schopností a zvládání krizových situací.

„Je nutné se věnovat začínajícím řidičům. A pokud nebude tato další příprava řešena zákonem, lze jen těžko donutit začínající řidiče, aby se sami připravovali na celoživotní roli řidiče,“ tvrdí Igor Sirota z ÚAMK.

Ondřej Horázný se zároveň obává, že schválením novely by mohlo dojít k totožné situaci jako před mnoha lety, kdy během jednoho televizního vystoupení vznikla fáma o tom, jak „řidičák“ od nového roku razantně podraží. Lidé se ještě ten samý rok hromadně hlásili do kurzů autoškol, aby si pořídili oprávnění za „původní“ cenu, ačkoliv v lednu k žádné razantní změně nedošlo.

„Klienti se zblázní. Každý bude chtít ‚řidičák‘ teď hned, těsně před tím, než bude tenhle nesmysl přijatý. Budeme mít obrovské množství zájemců, které nebudeme zvládat a pak budeme takzvaně ‚sušit hubu‘,“ říká Horázný.

Návrh novely silničního zákona je nyní v meziresortním připomínkovém řízení. Posléze zamíří do Parlamentu, kde lze očekávat řadu pozměňovacích návrhů. Bude-li schválena, v platnost vejde nejdříve příští rok. Asociace autoškol požaduje, aby byl kompletně přepracován, neboť ke smysluplné variantě prý nepovede připomínkové řízení, ani pozměňovací návrhy.

Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?