17. února 2015 12:20 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Sázka na východ nevyšla. ČSA přišly kvůli Ukrajině o pětinu pasažérů

Letoun ATR-72 společnosti ČSA. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letoun ATR-72 společnosti ČSA. | foto: Wikipedie.cz

PRAHA Českým aeroliniím loni ubyla na pravidelných linkách pětina cestujících. Za úbytkem pasažérů stojí zejména pokles poptávky po letecké dopravě ve východní Evropě v souvislosti se situací na Ukrajině a pádem ruského rublu.

Společnost přepravila 2,27 milionu pasažérů, dalších 722 tisíc aerolinie přepravily svými letadly pro jiné společnosti, řekl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Aerolinie se v posledních letech orientovaly na východoevropský region, na což nyní doplatily.

ČTĚTE TAKÉ:

ČSA loni pronajímaly letadla společnostem Travel Service, Pakistan Airways, airBaltic nebo Vueling. Zatímco v roce 2013 připadala valná většina cestujících na pravidelnou přepravu, loni představoval pronájem letadel i s posádkami jiným společnostem významnou část výkonů aerolinek, uvedl Šabík.

Při započtení těchto pasažérů letadla ČSA přepravila bezmála tři miliony cestujících proti 2,84 milionu rok před tím.

Zájem o Moskvu klesl mírněji

Pokles cestujících na pravidelných linkách do Ruska loni činil meziročně zhruba pětinu, uvedl dopravce na nedávném setkání s novináři. 

Větší ztráty cestujících ČSA zaznamenaly na linkách do regionálních metropolí, počet cestujících na spojích do Moskvy klesl mírněji.

Až 60procentní meziroční pokles dopravce zaznamenal na linkách na Ukrajinu. Kvůli výraznému propadu poptávky ČSA loni na jaře zrušily linku do Oděsy. Propad cestujících z východoevropského regionu se odrazil i v poklesu pasažérů přestupujících v Praze na linky do západní a jižní Evropy, doplnil Šabík.

Prodělaná miliarda a změna strategie

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Společnost v letní sezóně počítá s provozem celkem 17 letounů. Většina těchto kapacit by se na rozdíl od minula měla orientovat na trhy v západní Evropě.

Po letech se ČSA plánují vrátit například do Anglie, létat chtějí od května do Liverpoolu. Dále na letošní sezónu ohlásily nová spojení například do Bordeaux, irského Corku nebo Osla.

Lidovky.cz, ČTK

České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují
České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?