Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Za vlakovou nehodu může často strojvůdce. Nový bodový systém umožní snadnější odebrání licence

Ekonomika

  17:15
Praha - Bodový systém by mohl připravit problémové strojvůdce o licenci. Dosud může Drážní úřad odebrat licenci pouze v případech, kdy strojvůdce ztratí zdravotní způsobilost nebo je odsouzen za trestný čin, který spáchal při výkonu služby. Uvedl to ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Na železnici se v poslední době stalo několik nehod, často jsou za nimi chyby strojvůdců. V Česku jich je téměř 10 000.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) foto: ČD

O zavedení bodového systému pro strojvůdce v úterý hovořil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Strojvůdci by tak po po vzoru bodového hodnocení řidičů v silniční dopravě dostávali trestné body za přestupky spáchané při výkonu služby. Při nasbírání určitého počtu bodů za opakované nebo závažné chyby by jim Drážní úřad mohl pozastavit platnost licence, případně ji úplně odebrat.

Šest incidentů na kolejích ve dvou týdnech. Vlaky jsou bezpečné, nic vážného se nestalo, míní experti

Podle Koláře je příprava bodového systému zatím na začátku, do několika týdnů by mohl být představen první návrh. „Musíme obodovat jednotlivé mimořádnosti a zamyslet se nad pozastavením nebo odebráním licence, případně možností mimořádných přezkoušení,“ popsal Kolář. V současné době podle něj zákon podobný nástroj, který by trestal časté chyby strojvůdců, nezná. Strojvůdce tak může o licenci přijít pouze, pokud ztratí zdravotní způsobilost, je pravomocně odsouzen za trestný čin spojený s výkonem služby, nebo se jí sám vzdát.

Strojvůdcům uděluje licenci Drážní úřad. Oproti minulosti mají uchazeči pouze tři pokusy na složení zkoušek, dříve byl počet pokusů neomezený. Strojvůdci musí splnit teoretické i praktické podmínky pro výkon služby. Strojvůdci s licencí ovšem nemohou automaticky řídit jakýkoliv vlak. K provozu různých osobních či nákladních vlaků či řízení různých typů souprav musí mít strojvůdci příslušné osvědčení.

Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit 220, meziročně o čtvrtinu více. Zatím poslední případ se stal v úterý ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno, záchranáři evakuovali z vlaků 250 lidí.

Autor: