Server Lidovky.cz o tom v úterý informoval zdroj dobře obeznámený se situací a ve středu ráno to potvrdila také mluvčí letecké skupiny Smartwings Vladimíra Dufková. „Mohu potvrdit, že dnešní linka ČSA 894 povede mimo běloruský vzdušný prostor,“ sdělila pro Lidovky.cz Dufková.
Česko je podle Havlíčka připraveno se připojit k zákazu letů běloruských aerolinek |
Tuzemský dopravce reaguje na nedělní nucené přistání civilního letadla irského Ryanairu v Minsku, po němž místní úřady zadržely opozičního novináře Ramana Prataseviče. Bezpečnost letu a všichni na palubě byli ohroženi tím, že úřady vynutily přistání s odůvodněním, že se možná na palubě nachází bomba. K letadlu vyslaly stíhačku. Západní země incident odsoudily jako pirátství a žádají propuštění žurnalisty.
Běloruskému vzdušnému prostoru se bude vyhýbat několik dalších leteckých společností. Tuzemský dopravce tak poprvé učinil na středeční lince ČSA 894 z Prahy do moskevského Šeremeťjeva a zpět. Místo nad územím Běloruska zamíří český airbus do ruské metropole přes Pobaltí. Zhruba dvě a půl hodiny dlouhý let se přitom prodlužuje jen o jednotky minut.
Dopravcům, kteří se chtějí vyhnout běloruskému nebi, doporučila v úterý trasu přes Pobaltí Evropská organizace pro bezpečnost řízení letového provozu Eurocontrol. „Nejefektivnější trasy pro většinu dopravců létajících nad Běloruskem vedou přes baltské státy,“ uvedl Eurocontrol.
Běloruské aerolinky nesmí do Česka
V reakci na nedělní incident se o den později shodli na přijetí sankcí i lídři zemí Evropské unie. Kromě výzvy unijním leteckým přepravcům, aby se vyhýbali běloruskému vzdušnému prostoru, chtějí také znemožnit přelety a přistání běloruských aerolinek Belavia na území členských států EU. Jak ve středu informoval vicepremiér Karel Havlíček (za ANO), Česká republika pozastaví jejich provoz v zemi od pátku.
K podobnému opatření podle Havlíčka dosud přistoupily Francie, Litva, Švédsko a Lotyšsko, ze zemí mimo EU Velká Británie a Ukrajina. Vicepremiér uvedl, že pozastavení platnosti schváleného letového řádu bude trvat do doby vyšetření incidentu.
Milionové ztráty pro Minsk
Nad Běloruskem létá podle Eurocontrolu denně 400 civilních letounů, zhruba 300 z nich pouze přelétá - přibližně 100 z těchto letů provozují unijní nebo britští dopravci. Že se budou běloruskému nebi vyhýbat už oznámily například Lufthansa, KLM, SAS, Air France, LOT, Finnair, airBaltic anebo Singapor Airlines.
Pro Minsk však takový odklon letadel znamená milionové ztráty na tranzitních poplatcích. Odborník na letectví Oleksandr Laneckij z poradenské firmy Friendly Avia Support agentuře Bloomberg řekl, že pokud evropské aerolinie přestanou využívat vzdušný prostor nad Běloruskem, země by mohla přijít až o polovinu ze 60 až 70 milionů dolarů (1,5 až 1,7 miliardy korun), které ročně vybere na tranzitních poplatcích.