Pokud to neudělá, obchody reklamace zboží odmítají nebo přesouvají odpovědnost za škodu na dopravce či zákazníka. Na to však podle zákona nemají nárok.
Na internetu běžně nakupují statisíce Čechů. Desítky z nich si každý týden stěžují u sdružení spotřebitelů na zamítnutí reklamace u poškozeného zboží. "Jen my zaznamenáváme zhruba dvacítku stížností za týden," potvrzuje Jan Votočka z Občanského sdružení spotřebitelů Test a dodává, že nesprávně se při odmítání reklamací chovají i etablovaní a velcí prodejci.
ČTĚTE TAKÉ: |
I ti totiž v obchodních podmínkách uvádějí, že zákazník má povinnost zboží před odběrem překontrolovat a v případě poškození obalu zboží dopravci vrátit. Problém ale nastane ve chvíli, kdy obal zboží poškozený není, ale zboží samotné ano.
Zákazník sice může požadovat rozbalení zboží, ale ve většině případů se setká s neochotou dopravců, které to zdržuje. "Řidič opravdu nemůže čekat u každého příjemce, než si zásilku rozbalí a zkontroluje," potvrzuje marketingový ředitel společnosti PPL Miroslav Mareš.
Odborníci versus e-shopy
Pokud tak zákazník objeví poškozené zboží až po odjezdu dopravce, musí ho podle podmínek internetových obchodů reklamovat co nejrychleji. Po třech dnech totiž už u většiny e-shopů s reklamací nepochodí, a to ani u zavedených e-shopů, jako je Alza, Kasa.cz, Mironet a další.
Takové podmínky jsou však podle odborníků neplatné a nezákonné a prodejci na ně nemají právo.
"Zákazník nemá ze zákona povinnost zboží při dodání kontrolovat. Pokud to tedy neudělá, může zboží reklamovat. Do šesti měsíců se navíc dle zákona má za to, že zásilka byla poškozena již v době převzetí, tedy že zboží nepoškodil následně sám zákazník. Opak musí prokázat prodejce, jinak musí reklamaci vyhovět," vysvětluje Votočka.
Při nákupu v e-shopu má navíc zákazník právo využít možnosti odstoupit od smlouvy do 14 dnů a v tomto případě též požadovat vrácení nejen kupní ceny, ale i dopravného za cestu tam i zpět. Někteří prodejci, například tuzemský e-shop s elektronikou Mironet, pak navíc tvrdí, že zákazník se má s reklamací obrátit na dopravce. I to je však podle odborníků špatně.
"V případě, že zásilka není v pořádku, mají se spotřebitelé obracet přímo na prodávajícího, neboť dodavatel je "prodlouženou rukou" prodávajícího. Spotřebitel má uzavřenou smlouvu s prodávajícím, nikoli s doručovatelem. Výmluvy prodávajícího na dodavatele jsou zde vůči spotřebiteli zcela irelevantní," vysvětluje právnička a mluvčí sdružení Spotřebitel.net Lucie Petránková.
E-shopy: nezákonně se nechováme
Samotní internetoví obchodníci se ale brání. Jejich obchodní podmínky prý nezákonné nejsou. "Není to z naší strany restrikce vůči zákazníkům, ale spíš vůči přepravním společnostem," vysvětluje Jitka Součková, marketingová ředitelka společnosti Kasa.cz.
Dále Součková dodává, že jednodušší pro všechny je situace, kdy zákazník nechá své výhrady zapsat do přepravního listu. S tím souhlasí i odborníci.
Zákazníci by si podle nich měli zboží před převzetím důkladně prohlédnout a nechat rozbalit, případně reklamovat zboží co nejdříve. V případě zamítnutí reklamace má kupující možnost obrátit se běžným způsobem na příslušný soud.