Porsche se u svého prvního čistého elektromobilu chlubí superlativy. Taycan nabízí výkon až 560 kW (750 koní), neuvěřitelně rychlou akceleraci a extrémně rychlé dobíjení. To umožňuje nabíjecí architektura schopná přijmout napětí až 800 V. Na nabíječce, která je schopná takové napětí dodávat, se pak taycan z pěti procent baterie na zhruba 80 dobije během pouhých 22,5 minuty. Maximální nabíjecí výkon v tu chvíli dosahuje až 270 kW.
Mimochodem, slabší verze se jmenuje Taycan Turbo, silnější Taycan Turbo S, i když jsou pod kabátem jen baterie a elektromotory, nikoli žádný spalovací motor s přeplňováním. Porsche tak jednoduše používá své tradiční označení sportovních modelů, které už se od původního smyslu pojmenování stejně vzdálilo: přeplňovaný motor dnes má téměř každé Porsche.
Elektro Frankfurt: Volkswagen ID.3 je auto nové éry. ‚Asi na něm nezbohatneme, ale má být ziskový‘ |
Výkony mají být na silnici ohromující jak z pohledu elektromobilů, tak běžných aut. Porsche slibuje dojezd až 600 kilometrů na jedno nabití, slabší verze má z nuly na 100 km/h zrychlit za 3 sekundy, silnější za 2,6 sekundy. Za použití funkce Launch Control, jinak bude sprint pomalejší a auto si ani nesáhne k maximálnímu výkonu. I tak jsou to ovšem úctyhodné hodnoty, obzvlášť když uvážíme, že hmotnost elektromobilu je lehce přes 2,3 tuny. A to je opravdu hodně.
Klame tělem
Přitom naživo klame Porsche Taycan úspěšně tělem. Působí štíhlým, atletickým a až trochu subtilním dojmem. Rozměry se sice může měřit s klasickým modelem Panamera, ale vizuálně působí jako menší auto, jako by šlo právě o menší alternativu ke čtyřdveřovému kupé z dílen Porsche.
Jenže tak to není, Taycan je vlastně plnohodnotnou alternativou právě k panameře, konkurovat tedy bude špičkovým vozům Tesla Model S a dalším podobně zaměřeným autům. V porovnání s teslou působí taycan vyváženěji a hlavně dynamičtěji. Vnější estetický dojem je vynikající, z velkých porsche je tohle rozhodně vizuálně nejsportovnější auto. Doslova vypadá rychle.
Elektro Frankfurt: Hyundai má futuristický koncept a ukazuje dobíjení vodíkem |
I uvnitř trochu klame. Vzhledem k tomu, že se sem musela vejít náročná technika, je tu více útulno než v panameře, ale vyložený nedostatek místa tu není. Tvary palubní desky odpovídají filosofii Porsche, designérům se ale opět podařilo docílit odlehčeného efektu a vnitřek působí řekněme jemnějším dojmem.
Hodně dělá nová digitální výbava, které dominují celkem vlastně čtyři displeje: jeden zahnutý kompletně nahrazuje přístrojovou kapličku pod volantem, napravo od volantu se pak nachází klasický displej infotainmentu. Vedle něj je ale ještě jeden, který svým způsobem náleží spolujezdci. A třetí displej je na středové konzoli na výšku, ten slouží k ovládání většiny funkcí auta, nastavuje se tu klimatizace, ovládá se přes něj třeba rádio nebo nastavení.
Elektrická moderna
Interiér působí celkově moderně a rozhodně hodnotněji než třeba u vozů Tesla. To je oblast, kde bude mít Porsche navrch, byť se nám na první pohled zdálo, že běžné modely značky umí nabídnout trochu „vyšperkovanější“ pojetí. Ale zatím jsme auto viděli jen ve výstavní hale, dojem na přirozeném světle může být jiný.
Taycan zároveň asi nemá být kdovíjak praktickým autem, ale i tady dovede překvapit. Karoserie typu sedan jako taková nezavdává základy k variabilitě, tady bude mít Tesla navrch. Ale prostor pro zavazadla je u taycanu pocitově větší a využitelnější, než co naznačují oficiální objemy 366 a 81 litrů. První hodnota platí pro klasický zavazadelník vzadu, který má hezky pravidelný tvar a je docela hluboký. A i místo vpředu působí dobře využitelným dojmem.