V pátek 18. srpna nabídl první kanál České televize divákům v hlavním večerním vysílacím bloku barmanskou show Mattoni Koktejl Festival. Devadesátiminutový přenos se zařadil po bok dalším společným projektům, které veřejnoprávní televize s Karlovarskými minerálními vodami připravuje.
Namátkou: třináctidílný seriál Prodavač vody o zakladateli podniku Heinrichu Mattonim nebo billboardová kampaň k 60. výročí vysílání České televize. V prvním případě budou projekt Karlovarské minerální vody sponzorovat, druhý dokonce firma zaplatila kompletně.
Sledujeme nadstandardní partnerství ČT a Mattoni |
Petr Dvořák, generální ředitel České televize, si spolupráci se soukromou firmou pochvaluje a na zařazení její barmanské show do vysílání nevidí nic špatného. Obavy z nadměrné propagace výrobce minerálky vyvracel v Dvořák v rozhovoru, který server Lidovky.cz zveřejnil 29. srpna.
„Na odvysílání pořadu byla uzavřena nejen smlouva o podmínkách pořízení zvukově obrazového záznamu, ale i klasická sponzorská smlouva. Veškeré obchodní plnění, které se zde objevilo, bylo tedy řádně ošetřeno,“ obhajoval Dvořák product placement na hlavním kanále ČT.
Smlouva, která nebyla
Blogger Pavol Mačinga má však v rukou důkaz, že šéf ČT nemluvil pravdu. V době, kdy Dvořák e-mailem odpovídal na dotazy serveru Lidovky.cz zaslané v pátek 23. srpna, totiž smlouva mezi Karlovarskými minerálními vodami (KMV) a České televizi uzavřena podle něj nebyla.
Mačinga si na základě zákona o svobodném přístupu k informacím vyžádal všechny smlouvy mezi oběma podniky. Z nich vyplynulo, že smlouva o odvysílání barmanské show byla podepsána až 11 dní po jejich odvysílání – 29. srpna. Tedy minimálně den poté, co o ní Dvořák suverénně hovořil jako o hotové věci.
ČT v reakci pro server Lidovky.cz popsala, že smlouvu před Dvořákem podepsal jeho podřízený - smlouvu prý televize uzavřela 9. srpna.
Vyjádření České televize:"V posledních dvou letech došlo v České televizi k nastavení transparentních postupů v procesu schvalování smluv, ty předpokládají primárně parafování smlouvy těmi vedoucími pracovníky České televize, do jejichž gesce smlouva spadá, a následně generálním ředitelem ČT. Smlouvy týkající se sponzoringu, product placementu a online propagace související s Mattoni Koktejl Festivalem byly uzavřeny 9. 8. Smlouva o podmínkách pořízení zvukově obrazového záznamu rovněž prošla řádným schvalovacím procesem. K určitému prodlení ve schvalovacím procesu došlo, a to z důvodu čerpání dovolených některých zaměstnanců ČT v období letních prázdnin. Elektronicky byla finitně Smlouva o podmínkách pořízení zvukově obrazového záznamu schválena generálním ředitelem ČT i protistranou 22. 8. Následně došlo k podpisu písemného vyhotovení obou parré smluv," stojí v prohlášení ČT pro server Lidovky.cz. |
Ze souhrnu smluv také vyplývá, že květnová billboardová kampaň k 60. výročí veřejnoprávního kanálu byla zcela v režii Karlovarských minerálních vod. Ačkoliv v ní vystupovaly tváře ČT a využívala i loga televize, oficiálně šlo o reklamu výrobce minerálky, která smluvně ošetřena nebyla.