Výrazná finanční spolupráce televize se soukromou firmou rozezlila jednoho z diváků, který kvůli tomu podal stížnost k Radě ČT. Stěžoval si mimo jiné na to, že značka Mattoni čelí kritice veřejnosti kvůli „nechuti převzít odpovědnost za zdevastování Lázní Kyselka“.
Etická pravidla mediálního partnerství ČT podle něj spolupráci s neetickými firmami vylučuje. Zároveň žádal zveřejnění podmínek spolupráce, protože jejich zatajování by podle něj mohlo vzbudit pochybnosti o nezávislosti zpravodajství o chátrajícím lázeňském komplexu v západních Čechách.
Vyjádření ke stížnosti na spolupráci ČT a Karlovarských minerálních vod.
V reakci na stížnost šéf rady Milan Uhde uvádí, že dlouhodobá spolupráce vede k „oboustrannému prospěchu i k prospěchu kulturnímu“. Podle Uhdeho není důvod partnerství rušit , protože se osvědčilo a „přináší výsledky“.
„Chování Karlovarských minerálních vod Česká televize v konkrétním případě trestuhodně zanedbané péče o svěřené nemovitosti v Karlových Varech právem veřejně kritizovala a ani napříště od svého kritického přístupu neustoupí,“ ujišťuje předseda Rady ČT, který na začátku devadesátých let působil jako ministr kultury.
Fakta o spojení ČT a MattoniV květnu zaplavily česká města billboardy k 60. výročí vysílání České televize. Když se server Lidovky.cz zajímal, kdo masivní výlep zaplatil, vyplulo na povrch, že se vlastně nejedná o kampaň veřejnoprávního kanálu, ale soukromé firmy Karlovarské minerální vody. Pro připomenutí: cena kampaně dosud nebyla zveřejněna. Za propagaci se Česká televize uvolila v rámci barteru k další spolupráci s výrobcem minerálních vod. Nedávno například v hlavním vysílacím čase vysílala záznam z estrádního večeru „Mattoni koktejl festivalu“. Připravuje se také třináctidílný seriál Prodavač vody o zakladateli podniku Heinrichu Mattonim, jehož natáčení budou Karlovarské minerální vody sponzorovat. |
Obchodní ředitel České televize Hynek Chudárek v dokumentu dodává, že se „nejedná o ekonomické propojení, jak uvádí stěžovatelé, ale o partnerství dvou silných a respektovaných značek, jakými je značka ČT a klíčové značky KMV – Mattoni a Magnesia, které patří k tradičním a významným českým značkám“.
Kulturní akce s přesahem
Odkazovat se na etický kodex považuje Chudárek za nekorektní. „ČT tradičně a dlouhodobě spolupracuje s KMV na řadě kulturních projektů, jako je například Český lev, Magnesia litera, Ceny Thálie a další, které se jistě řadí k významným kulturním akcím v České republice s velkým společenským přesahem,“ uvádí Chudárek.
Rada v tomto názoru ale není jednotná. Sbližování veřejnoprávní stanice s komerčním subjektem kritizuje například člen rady Radek Mezulánik. Od vedení kontrolního orgánu žádá vysvětlení k přenosu estrády pořádané značkou Mattoni minulou neděli v hlavním vysílacím čase.
ČTĚTE TAKÉ: |