To je skoro třikrát více než v plechovkách, které se přitom v Česku ve větší míře prosazují přes dvacet let.
Odbyt baleného piva už před časem předčil letitou českou tradici – točené v hospodách. Češi si ale z obchodů nenosí domů víc piva ve skleněných lahvích.
Ty jsou sice jako „nosič“ piva stále nejpočetněji využívané (v lahvích se loni prodalo 41 procent z celkové roční pivní spotřeby 16,3 milionu hektolitrů), ale jejich obliba klesá. Loni o procento.
Mobilnější obal
Může za to nárůst prodeje piva v plastu, jehož odbyt loni vzrostl o 11 procent. Zmíněných 211 milionů litrů už představuje 13 procent trhu. Podíl piva v plechovkách sice také stoupá, ale za mnohem delší dobu se dostaly na pouhých pět procent loňské spotřeby.
Pivovary vychvalují plastový obal pro jeho lehkost, nerozbitnost a snadnou uzavíratelnost.
ČTĚTE O PIVU: |
„Pivo je díky těmto obalům mobilnější a odpovídá životnímu stylu spotřebitelů. Pivo se dostane všude tam, kde lidé žijí. Včetně víkendových výletů, akcí či cest na dovolenou,“ říká třeba mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.
V Evropě je situace opačná. PET lahve mají na celkové spotřebě piva na kontinentu podíl pouhá dvě procenta. Nejvíc se tam prodá piva v plechovkách – celých 30 procent roční spotřeby.
Pivo v PET lahvi mělo na českém trhu dlouhé roky prakticky neviditelný podíl. V obchodech bylo k mání jen omezené množství značek z pivovarů Staropramen, Zubr a Nová Paka.
Maxilahev od Heinekenu
V roce 2009 ale přišel Heineken se speciální 1,5litrovou PET lahví (říkali jí maxilahev) pro jedenáctku Zlatopramen – a trhák byl na světě. Záhy se přidal Plzeňský Prazdroj, který zpočátku plnil do „petek“ jen značky Klasik a Primus a tvrdil, že plast je balení vhodné jen pro „ekonomické“ (nejlevnější) značky.
Nabídku piv v plastu rychle rozšířil i Heineken, Staropramen a další pivovary. Včetně malých. A dnes v PET lahvi nabízejí svá piva i mnohé minipivovary. Linku pro malé série a menší odběratele plastových obalů otevřela před časem v Letinech u Plzně firma Lukr. Za rok provozu vybavila na 60 zákazníků.
Jiní výrobci trvají na tom, že plast je pro pivo méně kvalitní a hlavně naprosto nedůstojný obal. Tvrdí to například spolumajitel humpoleckého pivovaru Stanislav Bernard nebo ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček.
„Vůbec se mi to nelíbí. Pivo se v PET lahvi dostává na úroveň nějakých limonád. Budvar do plastu rozhodně nepatří, dbáme na to, aby se pivo dostalo k zákazníkovi pokud možno v nezměněné kvalitě,“ reaguje Boček.
Svijany zase – než aby začaly plnit pivo do PET lahve – zkoušejí štěstí s maxi dvoulitrovou plechovkou.
Kofola obsazuje Balkán. Dokončila nákup slovinské minerálky Radenska |
Ti, kdo PET lahve využívají, argumentují kvalitou a aerol nepropustností materiálu vytvořeného pro plnění pivem. Plast údajně nepropouští dovnitř kyslík a ven oxid uhličitý. Pivo by tedy nemělo zvětrat.
Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimíra Balacha je jisté, že některé prémiové značky se nikdy do PET lahve nedostanou. Třeba Pilsner Urquell. Pro jiné ale může být plast příležitostí k růstu na jinak stagnujícím trhu.
„Těžko ale říci, zda a kolik dalších značek a pivovarů ještě dá na trh PET obal. Je to věc poptávky,“ říká Balach.