Středa 28. října 2020Den vzniku samostatného československého státu 3 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi stále více pořizují elektrokola, loni jich nakoupili skoro 80 tisíc. Velkou část ale nelegálně upravují

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ilustrační snímek | foto: Tomáš Rucký

Praha Češi si oblíbili elektrokola, loni jich nakoupili přes 78 000, což je meziročně o 24 procent více. Bicykly s elektrickým motorem tak v současnosti tvoří čtvrtinu celkových prodejů jízdních kol. Spolu s tím přibývají i případy upravených elektrokol, které nejsou na silnicích a cyklostezkách povoleny.

Nejčastěji jde o zvýšení rychlosti motoru, která je povolena do 25 km/h. Podle odhadů je z celkového více než čtvrt milionu elektrokol jezdících po tuzemských cestách až 200 000 takto pro běžný provoz nelegálně upravených. V úterý na to upozornilo Centrum dopravního výzkumu (CDV).

Popularita elektrokol roste každoročně, odhady navíc předpovídají, že tento trend bude nadále pokračovat, a to i přes koronavirovou krizi. Ta naopak oblibu cyklistiky ještě zvýšila.

Velká část uživatelů elektrokol své stroje upravuje. Nejčastěji jde o navyšování rychlosti, přičemž maximální povolený rychlostní limit, do kterého může pomáhat při jízdě elektrický motor, činí 25 km/h. Poté by se měl motor vypnout. Podle CDV je tzv. tunningem opatřena více než polovina z nich. „Žádná oficiální statistika ohledně tunningu elektrokol neexistuje. Pokud jsou však proklamace prodejců reálné, bavíme se v rámci České republiky přibližně o 150 000 až 200 000 elektrokol, jejichž elektropohon je odblokován zpravidla až do 50 km/h, někdy ještě více,“ uvedl šéf Besipu Tomáš Neřold. Tyto stroje nesmějí po silnicích ani cyklostezkách jezdit.

Nelegální úprava elektrokol zvyšuje rizika jízdy na kole. Vedle ztráty záruky, poškození materiálu a rizika konfliktních situacích na cestách uživatelé upravených strojů riskují i pokuty. V Česku se pohybují do 10 000 korun, například v Německu jde o sankce v tisících eur a ve Francii vedle pokuty do 30 000 eur (asi 800 000 korun) i trest vězení na jeden rok.

Statistiky nehod cyklistů zatím nerozlišují nehody klasických jízdních kol a elektrokol. Podle ředitele Centra dopravního výzkumu Jindřicha Friče se v uplynulých třech letech jen na silnicích stalo kolem dvou desítek smrtelných úrazů u cyklistů, kteří jeli na bicyklu s pomocným pohonem. Většina obětí neměla při jízdě na hlavě přilbu.

Vstoupili jsme do nové fáze destrukce Západu, říká exprezident Klaus

Václav Klaus je editorem sborníku Sebedestrukce Západu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Současný vývoj na Západě mění dlouhodobé tendence společnosti směrem k laxnosti a k podceňování ekonomické dimenze...

Voříšci Evropy. Češi mají slovanskou krev jen z jedné třetiny, říká vědec

Genetika rasové i národovecké mýty boří. „Z čistě genetického  hlediska je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Věda vyvrací dávné mýty o původu obyvatel Česka. A rasové a národovecké mýty obecně. V magazínu Víkend to vysvětluje...

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Psycholog Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

Pronájem bytu 2+1 54 m2
Pronájem bytu 2+1 54 m2

Jaroslava Lohrera, Frýdek-Místek - Místek
11 500 Kč/měsíc