10. června 2018 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

České keksy balí japonští roboti. Výrobce müsli Emco chce postavit vlastní fabriku v Alžírsku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Český výrobce cereálií Emco nasadil v továrně u Litoměřic trojici japonských... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Český výrobce cereálií Emco nasadil v továrně u Litoměřic trojici japonských... | foto: Emco

HRDLY Český výrobce müsli zalepil díru po nedostupné pracovní síle nákupem japonských robotů. Nyní rodinná firma Emco atakuje Ameriku bezlepkovými tyčinkami a po ztrátě egyptského trhu chce v Alžírsku postavit vlastní fabriku.

Naskládat kulaté sušenky do plastových krabiček je snadný úkol. Firma Emco ale na tuto pozici v továrně v Hrdlech u Litoměřic měla problém sehnat lidi. Kvůli nedostatku zaměstnanců, který teď trápí většinu firem v Česku, se tak rozhodla investovat 19 milionů korun do tří robotů z Japonska.

„Dva z nich jsme již zprovoznili v průběhu května, nyní zprovozňujeme třetí. Je to poměrně vysoká investice, ale pomůže nám v produktivitě,“ tvrdí Martin Jahoda, marketingový ředitel a syn zakladatele firmy.

Roboti tak nahradili asi 20 lidí. Pro ně šlo o nárazovou práci, neboť výrobní linka jede pouze dva dny v měsíci. Pro výrobce tak bylo těžké shánět brigádníky, což řešil agenturními zaměstnanci. Roboti mu ovšem zajistí kontinuitu.

Rusko i sever Afriky

Emco má v Česku dvě továrny –mlýn ve Vřescích u Tábora a továrnu v Hrdlech, kde vzniká 98 procent jejich produkce. Závod v Hrdlech Emco postavilo před čtyřmi lety za čtvrt miliardy korun a zaměstnává v ní na sto lidí.

Dále provozuje továrnu v Rusku, asi 150 kilometrů od Moskvy, a nyní uvažuje o vzniku fabriky v Alžírsku. Trh severní Afriky je prý pro českého výrobce cereálií zajímavou destinací.

„Kupříkladu Maročané mají svou typickou polévku, která je založená na ovesných vločkách. Ale pěstování takových výrobků u nich není. Vše je založeno na dovozu,“ vysvětluje Jahoda. Na marockém trhu je tak nyní Emco jedničkou v prodeji müsli.

Kromě Maroka byl mezi nejdůležitějšími trhy i Egypt, než tamní vláda se záměrem podpořit lokální výrobce omezila dovoz potravin ze zahraničí. Druhý nejsilnější trh tak ze dne na den českému Emcu padl, což pro něj znamenalo ztrátu v řádech jednotek až desítek milionů korun obratu. Dalším cílem je nyní Alžírsko.

Roboti nahradili práci, kterou by muselo dělat asi 20 lidí.

Roboti nahradili práci, kterou by muselo dělat asi 20 lidí.

„Tím, že tam budeme sami vyrábět, se vyhneme dovoznímu clu v hodnotě asi 30 procent,“ plánuje Jahoda. „S distributorem nyní řešíme podobu firmy, podíly, rozhodovací pravomoci a další právní záležitosti. To může trvat měsíc, ale také půl roku.“

Do USA bez lepku

Firma působí v pěti desítkách zemí. Největší zákazníkem Emca jsou ale hned po Češích Američané; řetězec Walmart tam zásobí bezlepkovými tyčinkami. Dveře českému výrobci na americký trh otevřela vlastní továrna, která je v Hrdlech oddělená od běžné produkce. Při výrobě se totiž kvůli celiakům (alergikům na lepek) nesmí v provozu míchat suroviny, výrobky ani zaměstnanci.

Nyní totiž trh přeje výrobě tyčinek. Podle Jahody lidi více takzvaně svačinkují. „Model velká snídaně, velký oběd, velká večeře a něco malého mezi tím se rozpadá do něco malého po cestě teď a něco malého po cesta tam,“ popisuje marketingový ředitel.

S takzvanými snacky chce nyní Emco prorazit i v USA. Americký trh je ovšem cereální velmoc s obří konkurencí, navíc podnikaví Američané si prý různé cereální tyčky rádi připraví i sami doma. Jahoda je ale přesvědčen, že velkou konkurenci dokáže Emco porazit efektivní výrobou a vlastním vývojovým oddělením.

Na českém trhu konkurují Emcu především nadnárodní společnosti – americký Mondelez, který vyrábí tyčinky pod značkou Opavia, a švýcarské Nestlé se snídaňovými cereáliemi pro děti jako Nesquik, Chocapic či Cini Minis. Právě sladké cereálie pro malé strávníky Emcu zatím v portfoliu chybí. Naopak v müsli, vločkách a v kaších je v Česku jednička.

Emco založil podnikatel Zdeněk Jahoda, který v 90. letech začal dovážet na hladový český trh potravinářské výrobky ze zahraničí, především z Německa. Nejperspektivnější byl právě segment cereálií. První výrobek s logem Emco se objevil na trhu v roce 1994, když se společnost domluvila s německými výrobci na umístění značky na výrobcích.

Předat firmu dětem

S vlastní výrobou začala rodinná firma až roku 1999. Impulzem bylo ukončení spolupráce s výrobcem tyčinek Corny. Dodnes je ale Emco distributorem například nápojů Alpro, těstovin Barilla nebo masových konzerv Tulip.

Rodinnou firmu stále vede Jahoda starší, v budoucnu by ji ovšem měl převzít jeho syn Martin. „Cílem je předat Emco mým dětem,“ plánuje Jahoda mladší. „To je asi jedno ze specifik rodinných firem a jejich výhod, že nemají potřebu být tak agresivní, co se týče růstu z roku na rok. Na rozdíl od korporací, které jsou tlačené různými finančními cíli a zadáními ze strany akcionářů.“

  • 8Diskuse




Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.