Naskládat kulaté sušenky do plastových krabiček je snadný úkol. Firma Emco ale na tuto pozici v továrně v Hrdlech u Litoměřic měla problém sehnat lidi. Kvůli nedostatku zaměstnanců, který teď trápí většinu firem v Česku, se tak rozhodla investovat 19 milionů korun do tří robotů z Japonska.
Dobu, kdy balík připraví jen roboti, nezažijí ani moje děti, věří šéf logistického centra Amazonu |
„Dva z nich jsme již zprovoznili v průběhu května, nyní zprovozňujeme třetí. Je to poměrně vysoká investice, ale pomůže nám v produktivitě,“ tvrdí Martin Jahoda, marketingový ředitel a syn zakladatele firmy.
Roboti tak nahradili asi 20 lidí. Pro ně šlo o nárazovou práci, neboť výrobní linka jede pouze dva dny v měsíci. Pro výrobce tak bylo těžké shánět brigádníky, což řešil agenturními zaměstnanci. Roboti mu ovšem zajistí kontinuitu.
Rusko i sever Afriky
Emco má v Česku dvě továrny –mlýn ve Vřescích u Tábora a továrnu v Hrdlech, kde vzniká 98 procent jejich produkce. Závod v Hrdlech Emco postavilo před čtyřmi lety za čtvrt miliardy korun a zaměstnává v ní na sto lidí.
Dále provozuje továrnu v Rusku, asi 150 kilometrů od Moskvy, a nyní uvažuje o vzniku fabriky v Alžírsku. Trh severní Afriky je prý pro českého výrobce cereálií zajímavou destinací.
„Kupříkladu Maročané mají svou typickou polévku, která je založená na ovesných vločkách. Ale pěstování takových výrobků u nich není. Vše je založeno na dovozu,“ vysvětluje Jahoda. Na marockém trhu je tak nyní Emco jedničkou v prodeji müsli.
Kromě Maroka byl mezi nejdůležitějšími trhy i Egypt, než tamní vláda se záměrem podpořit lokální výrobce omezila dovoz potravin ze zahraničí. Druhý nejsilnější trh tak ze dne na den českému Emcu padl, což pro něj znamenalo ztrátu v řádech jednotek až desítek milionů korun obratu. Dalším cílem je nyní Alžírsko.
„Tím, že tam budeme sami vyrábět, se vyhneme dovoznímu clu v hodnotě asi 30 procent,“ plánuje Jahoda. „S distributorem nyní řešíme podobu firmy, podíly, rozhodovací pravomoci a další právní záležitosti. To může trvat měsíc, ale také půl roku.“
Do USA bez lepku
Firma působí v pěti desítkách zemí. Největší zákazníkem Emca jsou ale hned po Češích Američané; řetězec Walmart tam zásobí bezlepkovými tyčinkami. Dveře českému výrobci na americký trh otevřela vlastní továrna, která je v Hrdlech oddělená od běžné produkce. Při výrobě se totiž kvůli celiakům (alergikům na lepek) nesmí v provozu míchat suroviny, výrobky ani zaměstnanci.
Nyní totiž trh přeje výrobě tyčinek. Podle Jahody lidi více takzvaně svačinkují. „Model velká snídaně, velký oběd, velká večeře a něco malého mezi tím se rozpadá do něco malého po cestě teď a něco malého po cesta tam,“ popisuje marketingový ředitel.
S takzvanými snacky chce nyní Emco prorazit i v USA. Americký trh je ovšem cereální velmoc s obří konkurencí, navíc podnikaví Američané si prý různé cereální tyčky rádi připraví i sami doma. Jahoda je ale přesvědčen, že velkou konkurenci dokáže Emco porazit efektivní výrobou a vlastním vývojovým oddělením.
Nestlé bude prodávat kávu Starbucksu, zaplatí za to 7,2 miliard dolarů |
Na českém trhu konkurují Emcu především nadnárodní společnosti – americký Mondelez, který vyrábí tyčinky pod značkou Opavia, a švýcarské Nestlé se snídaňovými cereáliemi pro děti jako Nesquik, Chocapic či Cini Minis. Právě sladké cereálie pro malé strávníky Emcu zatím v portfoliu chybí. Naopak v müsli, vločkách a v kaších je v Česku jednička.
Emco založil podnikatel Zdeněk Jahoda, který v 90. letech začal dovážet na hladový český trh potravinářské výrobky ze zahraničí, především z Německa. Nejperspektivnější byl právě segment cereálií. První výrobek s logem Emco se objevil na trhu v roce 1994, když se společnost domluvila s německými výrobci na umístění značky na výrobcích.
Předat firmu dětem
S vlastní výrobou začala rodinná firma až roku 1999. Impulzem bylo ukončení spolupráce s výrobcem tyčinek Corny. Dodnes je ale Emco distributorem například nápojů Alpro, těstovin Barilla nebo masových konzerv Tulip.
Rodinnou firmu stále vede Jahoda starší, v budoucnu by ji ovšem měl převzít jeho syn Martin. „Cílem je předat Emco mým dětem,“ plánuje Jahoda mladší. „To je asi jedno ze specifik rodinných firem a jejich výhod, že nemají potřebu být tak agresivní, co se týče růstu z roku na rok. Na rozdíl od korporací, které jsou tlačené různými finančními cíli a zadáními ze strany akcionářů.“