5. března 2016 8:51 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Čína chce udržet růst až 7 procent. Také sníží spotřebu energie a emise uhlíku

Čínský prezident Si Ťin-pching a premiérem Li Keqiangem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čínský prezident Si Ťin-pching a premiérem Li Keqiangem. | foto: Reuters

PEKING Čína v příštích pěti letech plánuje zachovat průměrný roční hospodářský růst na 6,5 až sedmi procentech, oznámila v sobotu podle agentury Reuters tamní vláda v návrhu nového pětiletého plánu, jenž stanoví hospodářské cíle země na roky 2016 až 2020. V části sektoru služeb, jako je účetnictví a auditorství, Peking zruší omezení pro zahraniční firmy.

Vláda rovněž umožní zahraniční investice do bankovnictví, pojišťovnictví a dalších služeb. Konečnou verzi pětiletého plánu schválí parlament během dvoutýdenní výroční schůze, která začala dnes.

Plán reaguje na zpomalení ekonomiky, která loni vykázala nejnižší růst za poslední čtvrtstoletí.

Vláda v sobotu rovněž podle očekávání sdělila, že letos zvýší výdaje na obranu o 7,6 procenta na 954,35 miliard jüanů (asi 3,6 bilionu korun).

Čínský premiér Li Kche-čchiang podle Reuters rovněž oznámil plán na boj s korupcí a plán na potírání chudoby, který se bude týkat deseti milionů lidí z venkovských oblastí. Vláda chce zvýšit finanční prostředky na boj s chudobou o 43,4 procenta a vybudovat nebo opravit 200 000 kilometrů venkovských silnic.

Vláda rovněž plánuje snížit spotřebu energie na jednotku hrubého domácího produktu o 15 procent do roku 2020 a omezit emise uhlíku na jednotku HDP o 18 procent do konce desetiletí. Země podle Národní rozvojové a reformní komise, která je hlavním plánovacím orgánem, omezí letos výrobu uhlí a produkci uhelných elektráren.

Vláda rovněž sníží nadměrné výrobní kapacity, především v uhelném a ocelářském odvětví. Čína se podle premiéra rovněž bude stavět proti „jakýmkoli separatistickým aktivitám“ na Tchaj-wanu a hodlá dohlížet na zachování míru a stability v Tchajwanské úžině.

Plánuje také vybudovat druhé železniční spojení do Tibetu, a to mezi tibetskou Lhasou a čínským městem Čcheng-tu. První železnice do Lhasy z roku 2006 se stala terčem kritiky skupin na ochranu lidských práv a Tibeťanů žijících v exilu, podle nichž toto spojení vyvolalo příliv dlouhodobých migrantů, což ohrožuje tibetskou kulturní integritu
.

ČTK