Neděle 28. února 2021svátek má Lumír 7 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Twitter umožňoval cílit reklamy na nenávistné skupiny včetně neonacistů, ukázal experiment BBC

Twitter. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Twitter. | foto: Reuters

San Francisco Sociální síť Twitter umožňovala cílit reklamy na uživatele i podle klíčových slov jako „neonacista“, „zastánci bělošské nadřazenosti“ či „islamofobové“. Ukázal to nedávný experiment zpravodajské společnosti BBC, které se podařilo opakovaně spustit placené sdělení s problematicky definovanou cílovou skupinou. Platforma se po upozornění redakce omluvila a uvedla, že problém odstranila.

Twitter podobně jako Facebook a další digitální společnosti shromažďuje informace o uživatelích a vytváří z nich podrobné profily o jejich životní situaci a zájmech. Daná platforma pak může podle požadavků inzerentů poměrně přesně zacílit reklamu například na „rodiče s náctiletými dětmi“ nebo na „amatérské fotografy“.

Twitter uvádí, že citlivé termíny ze seznamu použitelných klíčových slov vyřazuje, BBC ale odhalila řadu trhlin v tomto opatření. Rozhraní pro nákup reklamy například uvádělo, že sdělení zadané pod heslem „neonacista“ by mohlo v Británii oslovit 67 000 až 81 000 uživatelů.

Za účelem otestování systému byla skrze anonymní účet vytvořena falešná reklama se vzkazem „šťastný nový rok“, která byla zacílena problematickými klíčovými slovy na tři různé skupiny. Po krátké prodlevě bylo sdělení schváleno a několik hodin se zobrazovalo uživatelům, než ho autor stáhl. Podle BBC bylo možno reklamy zadávat i na základě hesel jako „islamofobové“ a „islamofobie“, u nichž Twitter odhadl potenciální publikum na zhruba 100 000 lidí. Další povolenou cílovou skupinou byli uživatelé ve věku od 13 do 24 let spadající pod kategorie „anorexie“ a „bulimie“.

Sociální síť následně přiznala, že její opatření zavedená s cílem zabránit zneužití reklamního systému nebyla správně aplikována.

„Preventivní opatření zahrnují zákaz jistých citlivých nebo diskriminačních termínů, které neustále aktualizujeme. V tomto případě bylo možné některé z těchto termínů použít pro účely cílení. Byla to chyba,“ uvedl Twitter. Za problém, který byl prý okamžitě napraven, se společnost omluvila.

Za poslední roky jde již o několikátý podobný případ. Předloni na podzim například informoval server The Intercept, že se mu podařilo zacílit reklamu na 168 000 facebookových uživatelů, mezi jejichž zájmy patří „bílá genocida“. Investigativní skupina ProPublica o rok dříve odhalila, že facebook umožňoval inzerentům vyhledávat potenciální publikum i na základě slovních spojení jako „Hitler neudělal nic špatného“ nebo „jak pálit Židy“.

Souboj českých stálic. Je větší octavia o tolik lepší než menší scala?

Srovnávací test Škody Octavie a Scaly | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na počátku byla temnota. Pak bůh řekl budiž octavia. A byla. A viděl, že octavia je dobrá... ale že by to chtělo ještě...

Pýchu dnes nazýváme zdravým sebevědomím, promlouvá k lidem profesor Kašparů

Lékař, psychiatr, vysokoškolský profesor a řeckokatolický kněz Jaroslav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sedm hlavních hříchů jsme si přejmenovali. Z neřestí jsme vytvořili ctnosti, a tak se možná není čemu divit, že se...

Jako žena jsem byla ve Vatikánu poněkud výrazná, vzpomíná farářka Kopecká

Martina Viktorie Kopecká, farářka Církve československé husitské | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Svým vzhledem působí rozruch na mnoha místech, dokonce i ve Vatikánu. Je mladá, krásná a hlavně progresivní. Život...