21. června 2010 8:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Nad hospodařením ČD Cargo jsme ztráceli kontrolu, tvrdí Žaluda

Petr Žaluda, generální ředitel společnosti České dráhy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Petr Žaluda, generální ředitel společnosti České dráhy | foto:  František Vlček, Lidové noviny

PRAHA Bylo to jako rána z čistého nebe. Ve čtvrtek 17. června zhodiny na hodinu skončilo celé vedení společnosti ČD Cargo. Iniciátorem odvolání představenstva okolo bývalého generálního ředitele Českých drah Josefa Bazaly byl současný šéf drah Petr Žaluda.

Podle jeho slov se někdejší kasička Českých drah propadala do nevysvětlitelné ztráty a dráhy nad firmou, která ještě před třemi lety přispívala do hospodaření drah stamiliony korun, ztrácely kontrolu.

Hospodaření Carga nyní prověřuje mimořádný audit. "Chceme se dozvědět, jak moc na hospodaření Carga dopadla krize a jak se do propadu výnosů promítají další věci," řekl v rozhovoru pro LN šéf drah Žaluda.

LN Co bylo důvodem bleskového odvolání celého vedení?

Byla to dlouhodobá nespolupráce mezi mateřskou a dceřinou společností, zásadní obstrukce a oddalování provedení mimořádného auditu v ČD Cargo, který byl zadán už v červnu loňského roku.

LN Vedení ČD Cargo se mu bránilo?

Nalézali další a další důvody, proč neposkytovat informace.

LN O podivném hospodaření v ČD Cargo jsou pochybnosti již delší dobu. Máte nějaké indicie, co se v této společnosti dělo?

Původní audit byl zadán, protože za rok 2008 ČD Cargo vykázalo neuspokojivé hospodářské výsledky. V průběhu loňského roku byl několikrát upravován plán, původně měla být firma v zisku, nakonec prodělala téměř 400 milionů korun.

Primárním cílem auditu bylo zjistit, jak moc se do hospodaření ČD Cargo promítala krize a zda nejsou nějaká další pochybení. Audit měl zároveň říct, jaký je potenciál firmy a jaká by měla být její strategie. Někteří výrobci vagonů tvrdí, že například výběrová řízení na jejich dodávku nebyla v pořádku a že z nich těžily stále stejné firmy…

To je další z cílů auditu, prověřit veškerá výběrová řízení, a to jak z hlediska obsahu, tak i finančního. Snahou je audit maximálně urychlit, abychom během několika týdnů měli výsledky a podle nich mohli konat.

Zjistit, zda je potřeba změnit strategii, některá výběrová řízení udělat znovu, a podobně. Pokud se ukáže, že jsou výběrová řízení nevýhodná, tak budeme mít maximální snahu uvést vše do správného stavu. Pokud to bude právně možné.

Celý rozhovor s šéfem Českých drah naleznete v pondělním vydání deníku

Najdete na Lidovky.cz