Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Online supermarkety mají žně, omezují třeba počty piv. Na trhu se dokonce objevil nový hráč

Poptávka po dovozu zboží vystřelila o desítky procent. foto: ČTK/AP

PRAHA - Za vítěze pandemie lze považovat online prodejce potravin. Zákaz pohybu mezi okresy vyvolal takový nápor, že se zákazníci museli smířit třeba s omezeným počtem piv na objednávku.
  20:00

Dopravci nestíhají rozvážet. Prodeje e-shopů trhají rekordy, přepravci jsou na hranici kapacit

„Předminulý víkend jsme zaznamenali nárůst poptávky zhruba o 30 procent. Ihned jsme zapracovali na zvýšení kapacit, aby si zákazníci mohli objednat,“ řekla mluvčí Rohlík.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová. Zájem zákazníků byl tak vysoký, že internetový prodejce potravin zrušil 15minutová časová okna pro doručení nákupů. Možnost objednání je pouze v rámci hodin.

Zároveň jeden z největších hráčů na trhu s online prodejem potravin těží z uzavřených hospod a barů. U piva musel zavést dokonce omezení 20 kusů na nákup. Podobně zakročil také v případě oblíbeného rumového nápoje, kterého si mohou zákazníci koupit maximálně šest lahví najednou.

Čerstvé potraviny vedou

„Málo zákazníků dělalo nadměrné zásobovací nákupy. Zdá se, že zákazníci si už zvykli na tyto mimořádné situace a nemusí se dopředu příliš zásobovat. Skladba nákupního košíku se nezměnila, vedou u nás stále čerstvé potraviny,“ doplnila Svoboda Kuhnová.

Od zavedení lockdownu zaznamenalo na svém e-shopu nárůst objednávek i Tesco. Podle mluvčího Václava Koukolíčka je zájem vyšší asi o pětinu. „Zároveň jsme rozšířili nabídku základních nepotravinových položek, jako jsou baterie, žárovky či základní papírnické potřeby,“ uvedl Koukolíček.

Rohlík.cz
Podle facebookové skupiny Provozovatelé e-shopů, jež čítá na 13 tisíc členů,...

Skokový nárůst nastal také podle internetového supermarketu Košík.cz. Podle mluvčího Františka Brože byla poptávka vyšší zejména v neděli před uzavřením okresů. Zájem byl násobně vyšší než denní kapacita e-shopu, takže museli zákazníci čekat na doručení nákupu až do dalšího dne.

„Rozváželi jsme velké zásobovací nákupy těm, co zůstávají doma, ale také domácnostem, které se rozhodly trávit třítýdenní lockdown na chatách a chalupách a mají nyní omezené možnosti nákupu,“ řekl Brož.

Zároveň vysvětlil, že zvýšený zájem tedy s ohledem na kapacitu skladu nebo počet kurýrů nedokážou vstřebat jinak, než že jej přesunou do dalších dnů. Z tohoto pohledu se na denních tržbách projevují spíše zvýšené objemy nákupů, které rostly o nižší desítky procent. Výrazně stoupl podle Brože počet položek v nákupech. Zákazníci mají zájem o ovoce, zejména citrusy, doplňky stravy a vitamíny.

„Takřka o pětinu vyrostl zájem o zachlazená hotová jídla, výjimkou není ani předzásobení se porcemi pro několikačlennou rodinu na několik dnů, což byl v loňském roce vždy signál, že lockdown přitvrdil,“ popisuje Brož.

Nový hráč na trhu

Trh online supermarketů od minulého týdne rozšířil e-shop Tomato.cz. Stávajícím internetovým prodejcům potravin chce konkurovat nižšími cenami běžného sortimentu a rozšířenou nabídkou specializovaného zboží, jako jsou americké cukrovinky či asijské potraviny.

Nákupy bude zatím rozvážet v Praze přes logistický start-up DoDo. Po zavedení provozu v hlavním městě se chce rozšířit do Středočeského kraje a postupně do celé republiky.

Prodej prostřednictvím e-shopu od poloviny loňského roku umožňuje také společnost Makro členům svého projektu maloobchodních prodejen Můj obchod. Lidé si však musejí nákup vyzvednout ve vybrané prodejně. Nákup na internetu mohou vyřídit také zákazníci Globusu. Objednávku si však musejí vyzvednout v hypermarketu v Praze na Zličíně.

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...