Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Počet e-shopů na českém trhu vzrostl meziročně o 6 procent na téměř 50 tisíc

Ekonomika

  17:03
Praha - Počet e-shopů na českém trhu meziročně podle nákupního rádce Heureka.cz stoupl o 2900. Heureka odhaduje, že jich nyní funguje zhruba 49 500. Kvůli pandemii koronaviru se na internetu nakupovalo zboží všeho druhu. Největší nárůsty ve srovnání s předchozím rokem zaznamenaly kategorie knihy, filmy a hry či jídlo.
Nakupování na internetu (ilustrační foto).

Nakupování na internetu (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Nejčastěji vyhledávaným termínem byl „respirator ffp3“. Vyplývá to z dat portálu Heureka.cz, které jsou k dispozici.

Black Friday letos startuje online. Útraty mohou poprvé přesáhnout miliardu korun, pozor na manipulaci s cenou

V počtu internetových obchodů Heureka podle svého ředitele Tomáše Bravermana očekávala mírnou konsolidaci, ale především vlivem koronavirové krize jich přibylo. „Z našeho rozsáhlého průzkumu mezi e-shopy víme, že celá třetina e-shopů vnímala negativní dopad celé situace na svůj byznys. Vše samozřejmě v závislosti na sortimentu a na vlastních kamenných prodejnách,“ uvedl Braverman.

S uzavřením kamenných obchodů a přesunem nákupů na internet zákazníci podle Bravermana začali klást větší důraz na známost značky a důvěryhodnost obchodu. Velkou výhodou, zejména koncem roku, měly podle něj větší e-shopy, které navíc disponovaly kamennými prodejnami, kde bylo možné si objednávku vyzvednout.

Nákup na internetu odhmotňuje fyzické gesto. Zákazník pak nevědomky utratí více

Z důvodu pandemie lidé podle Bravermana trávili více času doma a hledali způsob, jak se zabavit. Segment filmů, knih a her tak meziročně zaznamenal růst 47 procent. Prodeje sportovního zboží si oproti předchozímu roku polepšily o 43 procent, vybavení pro dům a zahradu vzrostlo o 38 procent. Češi také více nakupovali on-line potraviny a nápoje, jejichž prodeje oproti předchozímu roku stouply o 45 procent. Významně meziročně podle Bravermana v loňském roce vyskočily také prodeje dezinfekcí, úklidových prostředků, rukavic nebo teploměrů.

Zákazníci podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jana Vetyšky začali oproti minulosti nakupovat na internu zboží denní spotřeby. „Potraviny, drogistické zboží, ale také například léky byly velmi poptávané. V těchto kategoriích vidíme velký potenciál růstu i do budoucna, jelikož jsou stále více dostupné i pro obyvatele mimo velká města. Rozvoji on-line prodeje také pomáhá stále širší nabídka způsobu doručení zboží včetně velmi populárního osobního odběru,“ uvedl.

Češi v internetových obchodech v loňském roce podle dat APEK a Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více.

Zachování tempa růstu e-commerce bude podle Vetyšky letos velmi obtížné. Přesto předpokládá, že obraty on-line obchodů překonají hranici 200 miliard korun. Podle Bravermana poroste důvěra Čechů v on-line nakupování, ale budou více šetřit. Předpokládá, že pro české e-shopy budou velkou výzvou uplynulý rok alespoň vyrovnat, dodal.

SEGMENTMEZIROČNÍ RŮST
Filmy, knihy, hry47 %
Jídlo a nápoje45 %
Sport43 %
Dům a zahrada a nábytek38 %
Sexuální a erotické pomůcky37 %
Bílé zboží35 %
Dětské zboží30 %
Elektronika28 %
Kosmetika a zdraví25 %
Oblečení a móda22 %
Stavebniny17 %
Hobby12 %
Auto-moto7 %
Autor: