Potkali se během studia na matfyzu a oba přiznávají, že je programování bavilo už od dětství. Jejich hra Factorio měla původně vzniknout za 4 měsíce jako menší projekt. Nyní na ní pracují už třetím rokem a tým se rozrostl na 12 lidí. Hra se díky expanzi na digitální distribuci Steam stala hitem a za měsíc se jí prodalo přes 200 tisíc kopií celkem za 50 milionů.
Lidovky.cz: Hra Factorio zaznamenala prodejní úspěch. Jen za první měsíc na distribuční službě Steam se prodalo přes 200 tisíc kopií, což je na malý tým z Čech obdivuhodné. Čekali jste něco podobného?
Kovařík: Projekt začal jako nápad v hospodě v roce 2012. Měl jsem finance jen na tři čtvrtě roku a původní plán byl prodat 10 tisíc kopií, aby se hra zaplatila. Ale titul bobtnal, nabírali se noví lidé a stoupaly i náklady. Hra byla tři roky ve vývoji a čekali jsme, že když půjdeme na Steam, že to zaujme. Ale že to bude tak razantní? To určitě ne.
Česká hra vydělala už desítky milionů. S chutí ji hraje i tvůrce Minecraftu |
Lidovky.cz: Takže vás dokonce sama kontaktovala obrovská americká distribuční služba? Překvapilo vás to?
Kovařík: Samozřejmě, že ano. Sice jsme se netajili, že tu distribuční službu chceme využít, ale to že nám sami napíší její autoři, jsme nečekali.
Lidovky.cz: Hra už se vyvíjí tři roky. Nedá se říct, že nedávný úspěch nakopl snahu o rychlejší vývoj titulu?
Kovařík: Ten tlak z komunity je nyní větší, ale ten vývoj fungoval naplno už před tím. Jsme motivovaní vnitřně. Peníze jsou sice hezké, dají nám klid a můžeme přemýšlet třeba o hře Factorio 2. Z hlediska naší práce se změní ale maximálně to, že můžeme do týmu nabrat nové lidi. Dobré je, že si pro svou rodinu mohu postavit někde nějaký dům a to byl vždy můj sen.
Lidovky.cz: Momentálně je vás v týmu dvanáct, když počítáme i zahraniční spolupracovníky. O kolik lidí budete nyní tým rozšiřovat?
Kovařík: Zrovna minulý týden jsme psali výzvu, že hledáme nové lidi, ale je to velmi těžké.
Proč? (Mezitím dorazil se zpožděním k našemu stolu další vývojář ze studia Tomáš Kozelek a připojil se k rozhovoru.)
Kovařík: V tuzemsku je hodně herních společností, tak si ty dobré lidi vyzobaly.
„Keen Software House, Bohemia Interactive Studio, Warhorse Studios,“ vyjmenovává Kozelek. „Najímáme proto teď matfyzáky. Máme takový automatizovaný test, v němž má člověk něco naprogramovat. To je první síto a tím projde tak 10 %.“
Co je Steam? |
Lidovky.cz: Na twitteru se o vás zmínil i tvůrce Minecraftu Markus Persson. Prý hru hrál tolik, že teď kvůli vám vidí koleje a pohyblivé pásy, když zavře oči. Pomohlo vám to?
Kovařík: Marketing u her teď funguje jinak než před pěti lety. Nejvíc fungují youtubeři. Zkušenost je taková, že 95 procent lidí nás kupuje poté, co to viděli na videu skrze nějakého hráče. Když o nás mluví Persson, je to super, ale z hlediska prodeje se to tolik nepozná.
Lidovky.cz: Jak byste váš titul jednoduše popsali někomu, kdo nikdy žádnou hru nehrál?
Kozelek : Je to simulace stavění továrny. Člověk začíná s holýma rukama a postupně staví a snaží se automatizovat výrobu. Je to podobné jako lego. Člověk skládá jednotlivé bloky k sobě a staví něco velkého.
Lidovky.cz: Máte nějakou vizi, kam byste ve vývoji chtěli dojít? Co vše by hra mohla časem obsahovat?
Kovařík: Máme dlouhodobý plán. V tom třeba je, že chceme přidat hru více hráčů. Nebo chceme, aby tam šly programovat nějaké obvody. Pak máme krátké plány a tam se snažíme přidávat různé věci, které navrhuje naše komunita. Máme teď strašně dlouhý list věcí, které chceme přidat. (smích)
Lidovky.cz: Můžete prozradit, kolik hra už vydělala?
Kozelek : Prodali jsme 200 tisíc kusů na Steamu a dá se říct, že z jedné kopie máme něco přes půlku. Zhruba 10 dolarů a to si už každý dokáže spočítat. Řekněme, že jsou to desítky milion korun. Musíme ale dodat, že už 100 tísc kopií se prodalo za ty tři roky ještě před Steamem.