Budeme se bránit soudně. Kapsch odmítl nařčení z ovlivňování mýtného tendru |
Ve zrušeném rozhodnutí Rafaj zastavil řízení o několika námitkách, které podala společnost Kapsch proti výběru nového dodavatele mýtného z roku 2017. V nich Kapsch například tvrdil, že při výběrovém řízení je znevýhodněný mikrovlnný systém oproti družicovému a že ministerstvo dopravy jako zadavatel uvádělo nepravdivé informace a porušovalo zásadu rovného zacházení.
Ministerstvo dopravy obdrželo rozhodnutí soudu ve středu. „Mojí prioritou i nadále je bezproblémový výběr elektronického mýta od roku 2020. Příprava mýtného systému s novým dodavatelem pokračuje,“ sdělil ve čtvrtek v reakci na rozhodnutí soudu ministr dopravy Vladimír Kremlík. Dodal, že uložil bezodkladné vyhodnocení předmětného rozsudku a využití všech právních kroků k ochraně ekonomických a majetkových zájmů České republiky.
Kapsch rozhodnutí uvítal. „Jsme rádi, že nezávislé soudy stále tvoří pevnou hráz proti zlovůli výkonné moci v České republice,“ uvedl mluvčí firmy David Šimoník. Podle něj soud potvrdil, že smlouva státu s vítězným konsorciem byla uzavřena v rozporu s platným předběžným opatřením a antimonopolní úřad se nedostatečně vypořádal s připomínkami Kapsche. Právníci firmy nyní rozhodnutí soudu i jeho praktické dopady analyzují, přičemž jednou z možností prý může být i zneplatnění mýtné smlouvy státu s CzechTollem.
Rafaj: Byl to jediný možný postup
Babiš nevěděl, že se Faltýnek scházel s Kapschem. ‚Je třeba, aby to policie vyšetřila‘ |
ÚOHS řízení o všech námitkách týkajících se tendru na mýtné spojil do jednoho spisu. Když úřad rozhodl, že tendr na mýtný systém neporušil zákon, Rafaj řízení o čtyřech námitkách Kapsche zastavil. „Tento postup byl jediný možný vzhledem k tomu, že na předmět plnění již byla uzavřena smlouva s vybraným uchazečem,“ uvedl tehdy Rafaj.
Ministerstvo dopravy, které zakázku zadávalo, uzavřelo smlouvu na deset let s konsorciem firem CzechToll a SkyToll loni 20. září. Bylo to ve stejný den, kdy ÚOHS rozhodl o námitkách firmy Kapsch, které zčásti zamítl a zčásti řízení zastavil. Správní řízení mělo několik částí, proti každé z nich bylo možné podat rozklad zvlášť.
Rozhodnutí soudu se týká částí II., III., IV. a VI. u nichž předseda úřadu zastavil správní řízení. V nich Kapsch protestoval mimo jiné proti netransparnetnímu způsobu zpřístupnění zadávací dokumentace, porušování zásady rovného zacházení nebo proti diskriminaci mikrovlnného systému, jichž se podle něj ministerstvo dopravy dopustilo.
Konsorcium CzechToll/SkyToll zvítězilo v mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun